Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Přestavba železničního uzlu Brno'.

 
III. 
 
Přestavba železničního uzlu Brno 
 
 

Zpráva k  aktualizaci usnesení vlády České republiky ze dne 6. května 2002 č. 457 
k přestavbě železničního uzlu Brno (ŽUB) v souladu s Územním plánem statutárního 
města Brna   
 
         
 
Část A. 
Stávající stav 
A.1 Úvod do problematiky 
A.2 Usnesení vlády č. 457/2002 k přestavbě ŽUB 
A.3 Charakteristika ŽUB 
A.4 Výstavba ŽUB 
A.5 Přestavba ŽUB 
A.6 Územní řízení na soubor staveb „ŽUB v odsunuté poloze“  
A.7  Připravované nebo již realizované stavby úzce související se záměrem přestavby ŽUB  
A.8 Přehled dosud vynaložených nákladů na přípravu a realizaci záměru na přestavbu  
      ŽUB 
 
 
 
Část B. 
  Předkládaný návrh 
 
B.1 Zdůvodnění nového zadání Studie proveditelnosti ŽUB  
B.2 Podmínky zadání Studie proveditelnosti ŽUB 
B.3 Řídící výbor  Studie proveditelnosti ŽUB 
  
 
 
 
 


 
Část A. 
Stávající stav 
 
A. 1 Úvod do problematiky 
V souladu s usnesením vlády ze dne 15. prosince 2014 č. 1058, o Plánu nelegislativních 
úkolů vlády na 1. pololetí 2015 a o Přehledu námětů pro Plán nelegislativních úkolů vlády na 
2.  pololetí  2015,  předkládá  ministr  dopravy  pro  jednání  vlády  ČR  materiál  k  aktualizaci  již 
překonaného  usnesení  vlády  č.  457/2002.  Na  základě  tohoto  usnesení  sice  akcelerovaly 
projekční práce na přípravě záměru „ŽUB v odsunuté poloze“, současně ale také sílil občanský 
odpor  proti  navrhované  koncepci  přestavby  ŽUB  s  nádražím  v  odsunuté  poloze  zakotvené 
v usnesení vlády.  
Konkrétní  návrhy  na  přestavbu  ŽUB  se  datují  do  dvacátých  let  20.  století,  kdy  bylo 
vypsáno několik soutěží  na nové řešení  ŽUB. Důvodem  ke komplexní  přestavbě  ŽUB byly 
kapacitní,  urbanistické  a  ekologické  (parní  lokomotivy  velmi  zatěžovaly  životní  prostředí 
v  intravilánu  Brna)  problémy.  Od  tohoto  data  je  zvažován,  vedle  návrhů  na  rekonstrukci 
hlavního  nádraží  ve  stávající  poloze,  příp.  v  její  blízkosti  (tzv.  přisunutá  poloha),  odsun 
hlavního nádraží do prostoru v blízkosti dolního (dříve Rosického) nádraží u současné ulice 
Opuštěná.  Práce  na  velkém  množství  studií  vyústily  v  první  polovině  devadesátých  let  20. 
století v zakotvení odsunuté polohy hlavního nádraží v územním plánu města Brna a následně 
v roce 2002 v promítnutí odsunuté polohy do usnesení vlády č. 457/2002 k „ŽUB v odsunuté 
poloze“. V rámci následně zpracovaných studií proveditelnosti bylo posouzeno a prověřeno cca 
200  variant  k  části  záměru  „ŽUB  v  odsunuté  poloze“.  V  roce  2007  Ministerstvo  dopravy 
schválilo investiční záměr na dvě ze souboru staveb „ŽUB v odsunuté poloze“ investora SŽDC, 
s. o. s názvem stavby „ŽUB -  modernizace průjezdu a 1. část osobního nádraží“ a stanovilo 
limitní  investiční  náklady  této  stavby  ve  výši  20  410,551  mil.  Kč.  Záměr  byl  pod  názvem 
„Průjezd  uzlem  Brno“  zanesen  do  indikativního  seznamu  plánovaných  velkých  projektů 
Operačního programu Doprava 2007 – 2013. Vzhledem k tomu, že navrhované řešení stavby 
spočívající ve výstavbě nového nádraží v odsunuté poloze bylo částí veřejnosti stále odmítáno 
a  výsledky  hodnocení  ekonomické  efektivnosti  stavby  byly  neprůkazné,  další  příprava  této 
stavby pro spolufinancování z Operačního programu Doprava 2007 – 2013 byla pozastavena s 
tím, že záměr na přestavbu ŽUB bude řešen až v rámci následujících programovacích období. 
Vzhledem  k  tomu,  že  ani  po  10  letech  intenzivní  přípravy  rozhodující  stavby  záměru 
„ŽUB v odsunuté poloze“  se  pro  odpor části veřejnosti nepodařilo získat všechna potřebná 
povolení  k  zahájení  stavby,  Ministerstvo  dopravy  v  roce  2012  uložilo  Správě  železniční 
dopravní cesty, s. o. zadání studie „Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno“, která 
měla za cíl dopracovat obě varianty řešení přestavby ŽUB, tzn. „ŽUB ve stávající poloze“ (v 
centru)  a  „ŽUB  v  odsunuté  poloze“  na  srovnatelnou  technickou  úroveň.  Varianta  „ŽUB  ve 
stávající  poloze“  nebyla  totiž  tak  podrobně  rozpracována  jako  varianta  „ŽUB  v  odsunuté 
poloze“  a  proto  musely  být  aktualizovány  vstupní    podmínky  shodné  pro  obě  varianty 
(výhledový rozsah dopravy ve střednědobém  horizontu bez vlaků z vysokorychlostních tratí a 
v  dlouhodobém  horizontu  s  vlaky  z  vysokorychlostních  tratí).  Dopracování  obou  variant 
možného řešení přestavby ŽUB bylo podkladem pro definování zadání následné nové studii 
proveditelnosti, která má za cíl vyhodnocení nákladů a přínosů obou variant „ŽUB ve stávající 
poloze“ nově „Petrov“ a „ŽUB v odsunuté poloze“ nově „U řeky“ a která bude rozhodujícím 
podkladem  pro  definitivní  rozhodnutí  Ministerstva  dopravy  o  výsledné  optimální  variantě 


 
záměru na přestavbu ŽUB. Studie proveditelnosti je i nezbytnou podmínkou spolufinancování 
záměru z prostředků EU. 
 
Stávající  stav  ŽUB  je  již  dlouhou  dobu  neudržitelný.  Teoretická  kapacita  ŽUB  je 
překročena a technický stav zařízení je daleko za hranicí životnosti. Nové nebo modernizované 
nádraží musí mj. zabezpečit i kapacitu pro další rozvoj příměstské i dálkové dopravy, a to včetně 
vlaků z nových vysokorychlostních tratí, pro něž má být Brno důležitou křižovatkou. 
 
A.2 Usnesení vlády č. 457/2002 k přestavbě ŽUB 
Záměr  na  přestavbu  ŽUB  dle  usnesení  vlády    č.  457/2002  byl  tvořen  následujícím 
souborem staveb: 
Stavba 02 – 1. část osobního nádraží,  
Stavba  zahrnovala  vybudování  kolejí  a  nástupišť  v  nové  poloze,  která  zcela  nahradí  dnešní 
kapacitu  hlavního  nádraží.  Měla  být  situována  do  trasy  stávajícího  nákladního  průtahu 
v  prostoru  dnešního  nádraží  Brno  dolní  nádraží.  Niveleta  kolejí  z  důvodů  mimoúrovňového 
křížení s pozemní komunikací a v návaznosti na niveletu koleje ve směru od Břeclavi měla být 
v úrovni cca 7 m nad úrovní stávajícího terénu. Odbavování cestujících bylo předpokládáno 
v prostorách pod nástupištěm a kolejištěm.          

Stavba 03 – Modernizace průjezdu 
Z důvodu uvolnění staveniště dostavby osobního nádraží a docílení definitivní trasy nákladního 
průtahu  půdorysně  a  výškově,  od  mostu  přes  ulici  Polná  až  do  Horních  Heršpic  bylo 
předpokládáno  vedení  nové  trasy  nákladního  průtahu  za  osobním  nádražím,  od  nějž  bude 
odděleno provozně i vizuálně.    

Stavba 04 – 2. část odstavného nádraží  
Cílem stavby bylo dokončení potřebného rozsahu kolejí a zařízení pro čistění a údržbu souprav 
osobních vlaků, čímž měly být uvolněny pozemky v historické části města.   

Stavba 05 -  2. část osobního nádraží 
Stavba zahrnuje vybudování kolejí a nástupišť na ploše uvolněné trasy po nákladním průtahu 
k umožnění zavedení vysokorychlostních vlaků do nového osobního nádraží. Tím, že větší část 
nového osobního nádraží byla navržena na mostní konstrukci, mělo být docíleno průchodnosti 
pod nádražím, včetně ploch pro odbavování cestujících.    

Stavba 06 – městská infrastruktura  
Soubor  staveb  městské  infrastruktury  byl  koncipován  jako  soubor  dopravně  inženýrských 
staveb  na  území  souvisejícím  s  přestavbou  ŽUB  tak,  aby  bylo  zajištěno  zapojení  nového 
osobního nádraží do urbanistické, dopravní a inženýrské struktury města. Území bylo vymezeno 
ulicí  Heršpickou,  Pražákovou,  Kšírovou,  trasou  VMO,  řekou  Svratkou,  Mlýnským  náhonem 
a ulicí Dornychovou, Nádražní třídou a Novými sady. 

Předmětným usnesením vláda: 
  vyslovila souhlas s přestavbou ŽUB  
  vyslovila  souhlas  s  navrženým  modelem  vícezdrojového  financování  záměru 
na přestavbu ŽUB 


 
  uložila  ministru  dopravy  a  spojů,  ve  spolupráci  s  hejtmanem  Jihomoravského  kraje, 
primátorem statutárního města Brna a generálním ředitelem Českých drah, s. o. a uzavřít 
30. září 2002 smlouvu o spolupráci a zajištění zdrojů financování na přestavbu ŽUB 
a do 30. června 2003 zajistit zpracování studie proveditelnosti přestavby ŽUB.  
  uložila  uplatnit  požadavek  na  spolufinancování  výstavby  ŽUB  z  prostředků  SFDI 
v letech 2003 až 2015  
  uložila  uplatnit  do  30.  září  2004  požadavek  na  spolufinancování  výstavby  ŽUB 
z kohezních, respektive strukturálních fondů Evropské unie.   
Dne 4. července 2002  byla uzavřena Smlouva o spolupráci a o zajištění zdrojů financování 
na přestavbu ŽUB,
 a to na dobu určitou do 31. 12. 2015 mezi MDS ČR, JMK, SM Brno 
a ČD, a. s. Smlouva zakotvila následující závazky smluvních stran: 
  Vytvořit Grémium jako řídící skupinu projektu na úrovni vrcholného orgánu tvořenou 
zástupci smluvních stran  
  Zpracovat studii proveditelnosti a zabezpečit její připomínkové řízení  
  Uplatnit požadavek na společné financování projektu přestavba ŽUB s využitím výnosů 
z pozemků, které budou součástí projektu, včetně způsobu jejich převodu  
  SM Brno a JMK se zavazuje začlenit finanční podíly, dohodnuté v souladu s modelem 
financování odsouhlaseným vládou, do návrhů svých rozpočtů  
  Prostřednictvím  Grémia  a  pracovní  skupiny  smluvní  strany  budou  připravovat 
organizační, technické a finanční podmínky pro realizaci projektu. 
Dodatkem smlouvy z 18. 1. 2006, doplněné o statutárního zástupce SŽDC, s. o., byla původní 
smlouva rozšířena o: 
  problematiku regionální dopravní vazby městské infrastruktury a vazby systémů města 
Brna a JMK opírající se o silnou úlohu železnice při integraci dopravních systémů“, byl 
iniciován  vznik  dvou  pracovních  skupin,  jedné  pro  investice  města  Brna  a  druhé 
pro investice ČD, a.s. a SŽDC, s. o,   
  harmonogram  postupu  prací,  dle  nějž  se  předpokládá  dokončení  realizace  všech  5-ti 
výše uvedených staveb, včetně jejich kolaudace, do konce roku 2015, 
  závazek  smluvních  stran  o  nalezení  způsobu  maximálního  zhodnocení  uvolněných 
pozemků jako jednoho ze zdrojů financování přestavby ŽUB.  
Zpracování  „Studie  proveditelnosti  přestavba  ŽUB“  uložené  usnesením  vlády  bylo 
nahrazeno jen dílčí studií proveditelnosti pro dvě ze souboru staveb Přestavba ŽUB  s názvem 
stavby „Přestavba ŽUB (ŽUB – Modernizace průjezdu a 1. část osobního nádraží)“. Tato dílčí 
studie  proveditelnosti  byla  zpracovaná  v  období  9/2003  –  1/2004  a  aktualizovaná  v  období 
6/2006 – 11/2006.  Druhá aktualizace dílčí studie byla zpracovaná v období 10/2007 – 11//2007. 
Třetí  aktualizace,  zadaná  s  důrazem  na  kompletní  posouzení  a  vyhodnocení  variant  „ŽUB 
v  odsunuté  poloze“,  zpracovávaná  v  období  8/2011  –  10/2014,  z  důvodu  zásadní  změny 
koncepčního přístupu k řešení ŽUB, již nebyla dokončena. 
V  roce  2007  MD  vyslovilo  souhlas  s  investičním  záměrem  na  dvě  ze  souboru  staveb 
sloučených do stavby „ŽUB – modernizace průjezdu„ a „1. část osobního nádraží“ a stanovilo 
limitní investiční náklady (CIN) ve výši 20 410,551 mil. Kč.  
V  roce  2009  Ministerstvo  dopravy  vyslovilo  souhlas  s  obsahem  1.  aktualizace 
investičního záměru včetně etapizace přestavby ŽUB spočívající ve vyjmutí lokality osobního 
nádraží v úseku od mostu přes ulici Vodařskou za most přes ulici Plotní ze zpracování projektu 


 
ŽUB a rozdělení stavby “ŽUB – modernizace průjezdu a 1. část osobního nádraží“ na dvě etapy, 
přičemž v rámci 2. etapy měla být řešena vzájemná koordinace stavby ŽUB a komerční budovy. 
V závěru roku 2011 protagonisté varianty „ŽUB ve stávající poloze“ předložili ministru 
dopravy  „Územně  technickou  -  studii  „Modernizace  železničního  uzlu  Brno,  1.  etapa  – 
modernizace průjezdu 1. TŽK uzlem“, zhotovitele Ing. Jiří Kalčíka, Projektové středisko Chrást 
u Plzně, vypracovanou za finanční  podpory „Nadace Partnerství  v rámci  projektu  „Podpora 
občanské  koalice  Nádraží  v  centru“  obsahující  novou  variantu  přestavby  ŽUB  s  nádražím 
v centru Brna.    
Ministerstvo  dopravy,  vedeno  snahou  objektivně  posoudit  všechny  možné  varianty 
situování staveb ŽUB, zadalo Správě železniční dopravní cesty, s. o. dopracovávání dříve již 
posuzované varianty „ŽUB v odsunuté poloze“ a nově předložené varianty „ŽUB v centru“ do 
srovnatelné  úrovně  nezbytné  pro  posouzení  ekonomické  efektivnosti  záměrů  v  rámci  studie 
„Dopracování variant řešení ŽUB“, zpracovatele IKP Consulting Engineers, s.r.o., dokončené 
v červnu 2014. Obě varianty „ŽUB v centru“ (nyní varianta „PETROV“)  a „ŽUB v odsunuté 
poloze“  (nyní  varianta  „U  ŘEKY“)  byly  dopracovány  v  úzké  součinnosti  se  zástupci  
Statutárního města Brna a Jihomoravského kraje.    
   
A.3 Charakteristika ŽUB 
ŽUB  je  tvořen  sedmi  propojenými  celostátními  dráhami,  z  nichž  tři  jsou  zařazeny 
do evropského železničního systému. ŽUB  je rozvětvení železničních tratí, nádraží a dalších 
zařízení dráhy na území města Brna. Od přivedení železnice do Brna v roce 1839 byly postupně 
budovány  různé  tratě  do  dvou  Brněnských  nádraží,  horního  a  dolního.  Ty  byly  vzájemně 
propojovány  krátkými  spojkami,  které  umožnily  relativně  snadný  vjezd  osobních  vlaků 
ze  všech  směrů  do  horního  nádraží,  a  to  u  samého  centra  města.  Rozvětvené  tratě    ŽUB  
postupně  obklopila  městská  zástavba.  V  průběhu  20.  století  se  několikrát  uvažovalo 
o přemístění hlavního osobní ho nádraží do prostoru na jih od stávajícího hlavního nádraží. 
Převážně z ekonomických důvodu k tomu však nikdy nedošlo a rozvoj území mezi stávajícím 
a dolním nádražím tak trvale blokovala stavební uzávěra. Prostorovou překážku v území tvoří 
zejména mimoúrovňové křížení tratě Přerov – Sokolnice – Brno s nákladovým průtahem ŽUB, 
nízká  výška  násypu  tratě  Přerov  –  Sokolnice  –  Brno  nad  terénem  a  dolní  nádraží  v  úrovni 
okolního terénu. Významnými problémy jsou také nekapacitní konstrukční uspořádání kolejiště 
jižního zhlaví hlavního nádraží a excentrická poloha výpravní budovy hlavního nádraží vůči 
nástupištím, dále stáří umělých staveb drážního tělesa, malá kapacita odstavného nádraží a jeho 
rozdělení  do  několika  lokalit.  Tyto  nedostatky  a  překážky  je  nezbytné  v  co  nejkratší  době 
odstranit. V současné době tvoří železniční tratě a zařízení na území vnitřního města tyto trasy: 
  Průtah osobní dopravy I. tranzitního železničního koridoru (TŽK) přes Brno (Modřice 
– Horní Heršpice – hlavní nádraží – Židenice), který byl ve stávajícím plošném rozsahu 
zprovozněn  v  letech  1839  –  1927,  dnes  je  technicky  i  morálně  zastaralý  (zejména 
ocelové a kamenné mosty) a vyžaduje zásadní rekonstrukci 
  Průtah nákladní dopravy I. TŽK přes Brno (Horní Heršpice – dolní nádraží – Židenice),  
který byl ve stávajícím plošném rozsahu zprovozněn v letech 1856 – 1970, přičemž části  
realizované  koncem  šedesátých  let  20.  století  jsou  poměrně  nové  a  do  konce  své 
ekonomické životnosti by se pokud možno měly využívat.  
Cílem přestavby ŽUB je řešení modernizace průjezdu ŽUB při kterém dojde k propojení 
již  provedených  staveb  „Modernizace  1.  tranzitního  železničního  koridoru“  ve  směru  od 
Břeclavi směrem na Českou Třebovou, a to odstraněním stávajících technických a kapacitních 
nedostatečností ŽUB, s dosažením parametru přechodnosti (třída zatížení D4-UIC) a prostorové 


 
průchodnosti (průjezdný průřez odpovídající ložné míře UIC-GC) a dojde k vybudování nového 
osobního nádraží ve stávající nebo odsunuté poloze.  
 
A.4 Výstavba ŽUB 
Brno je první významné město na území České republiky, kam dojel v roce 1839 parní 
vlak,  když  byl  dokončen  úsek  Severní  dráhy  císaře  Ferdinanda  (KFNB)  z  Břeclavi  
do  Brna,  jako  odbočná  větev  z  hlavní  tratě  Wien  -  Krakow.  Nádraží  v  Brně  bylo  původně 
vybudováno v místě dnešního hlavního nádraží. 
O 10 let později, v roce 1849, byl Severní státní dráhou (NStB; od roku 1855 Rakouská 
společnost státní dráhy - StEG) otevřen úsek Brno - Česká Třebová, který napojil Brno na tzv. 
Olomoucko-pražskou dráhu z roku 1845 (také NStB). Jako výchozí bod tratě do České Třebové 
bylo  využito  nádraží  společnosti  Severní  dráhy  císaře  Ferdinanda,  které  ale  muselo  být 
přestavěno,  neboť  jeho  původní  nádražní  budova  byla  kolmo  ke  kolejišti  a  překážela  tak 
pro pokračování kolejí. Severní státní dráha si v Brně postavila ještě vlastní nákladní nádraží 
podél  dnešní  Benešovy  ulice.  Vlaky  s  uhlím  z Božího  Požehnání  (dnešní  Zastávky  u  Brna) 
začaly jezdit do Brna po Brněnsko-rosické dráze (BRE) v roce 1856. Brněnsko-rosická dráha 
překračovala úsek Severní dráhy císaře Ferdinanda v Horních Heršpicích a končila na svém 
vlastním  tzv.  Rosickém  nádraží  (dnešní  Brno  dolní  nádraží).  V  roce  1869  byl  uveden 
do provozu první úsek tratě Brno - Sokolnice - Nezamyslice – Olomouc - Šternberk s odbočkou 
do Přerova Moravsko-slezské severní dráhy (MSNB), která byla dceřinou společností Severní 
dráhy  císaře  Ferdinanda,  díky  čemuž  i  vycházela  z  brněnského  nádraží  této  společnosti 
(dnešního  hlavního  nádraží).  V  roce  1870  Rakouská  společnost  státní  dráhy  zprovoznila 
spojovací trať z Rosického (dolního) nádraží na dnešní hlavní nádraží vedenou podél ulic Plotní 
a  Dornych.    V  roce  1879  si  pronajala  a  následně  i  koupila    Brněnsko  -  rosickou      dráhu 
a následně v roce 1872  zprovoznila trať Wien  - Hrušovany nad Jevišovkou  - Střelice, čímž 
vytvořila konkurenci v trase Wien - Brno pro společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda, se 
kterou měla velmi napjaté vztahy, a v trase Wien - Praha i pro Rakouskou severozápadní dráhu 
(ÓNWB) a Dráhu císaře Františka Josefa (KFJB). Pro Rakouskou společnost státní dráhy tak 
vznikla její hlavní trať Wien - Střelice - Brno - Česká Třebová - Praha –Děčín.  
Krachem na vídeňské burze v roce 1873 následoval útlum v budování železnic a další 
železnice v Brně proto vznikly až v roce 1885, kdy Rakouská společnost státní dráhy otevřela 
místní dráhu do Tišnova, která vedla až do roku 1962 přes Zábrdovice a Husovice. V roce 1887 
otevřela tato společnost i tzv. Vlárskou dráhu, která byla součástí Českomoravské transverzální 
dráhy Domažlice - Klatovy - Horažďovice - Písek - Tábor - Jihlava -Třebíč - Brno - Veselí nad 
Moravou - Vlárský průsmyk  - Trenčín,  která se stavěla převážně podle zákonných úlev pro 
technické  parametry  místních  drah.  Vlárská  dráha  byla  zapojena  do  brněnské  základny 
Rakouské společnosti státní dráhy na Rosickém (dolním) nádraží, ale zároveň byla vybudována 
i  tzv.  Židenická  spojka  z  Rosického  (dolního)  nádraží  do  Židenic.  V  roce  1890  byla  ještě 
vybudována  tzv.  Svitavská  pobřežní  (nebo  také  Posvitavská)  dráha,  která  spojovala  přímo 
Rosické (dolní) nádraží s tratí do Tišnova mimo spojku přes dnešní hlavní nádraží a sloužila 
pro nákladní dopravu, včetně přilehlých vleček. 
Konkurenční prostředí na rakouské železnici v 19. století předurčilo podobu železniční 
sítě, a to  nejen v Brně na více než 100 let dopředu. Ostré konkurenční vztahy Severní dráhy 
císaře  Ferdinanda  a Rakouské společnosti státní  dráhy vyústily do podoby  dvou  centrálních 
nádraží  v  Brně  -  dnešního  hlavního  (dříve  horní)  nádraží  Severní  dráhy  císaře  Ferdinanda, 
s menší částí vlastněné Rakouskou společností státní dráhy a dolního (dříve Rosické) nádraží 
Rakouské společnosti státní dráhy. Na přelomu 19. a 20. století Rakousko-uherská monarchie 



 
začala  připravovat  zestátnění  velkých  soukromých  železničních  společností  (KFNB  v  roce 
1906, StEG v roce 1909) a začala intenzivněji řešit koncepci své železniční sítě. V Brně bylo 
koncem 90-tých let 19. století určeno za jedno centrální nádraží dnešní hlavní nádraží, a proto 
měly  být  všechny  dráhy  do  něj  postupně  zapojeny.  V  roce  1904  byla  přestavěna  výpravní 
budova hlavního nádraží a vybudována nástupiště s podchodem,  aby byla umožněna přímá 
jízda osobních vlaků mimo dolní nádraží a úvrať na severním zhlaví hlavního nádraží. Současně 
byla vybudována i tzv. střelická spojka po pravém břehu Svratky z tratě od Střelic do hlavního 
nádraží. V roce 1945 byla realizovaná spojka Státní silnice - Horní Heršpice, která střelickou 
spojku nahradila. V roce 1905 byla ještě zprovozněna místní dráha Černovice - Líšeň, která ale 
nebyla  zapojena  do  centrální  části  ŽUB  a  v  roce  1944  tato  byla,  v  souvislosti  s  rozvojem 
zbrojovky (dnešní Zetor), částečně přestavěna na tramvajovou dráhu. Současně byla postavena 
i  krátká  spojka  (triangl)  mezi  odbočkami  Slatinská  a  Táborská,  pro  přímé  jízdy  vlaků  mezi 
Slatinou  a  Židenicemi.  Po  vzniku  Československa  přestává  dostačovat  kapacita  brněnského 
hlavního nádraží, dostavělo se 5. a 6. nástupiště. V roce 1927 se zprovoznila tzv. Komárovská 
spojka  pro  přímé  vedení  vlaků  z  Vlárské  dráhy  na  hlavní  nádraží  a  začalo  se  uvažovat 
o komplexní přestavbě  ŽUB. 
 
V roce 1939 začíná stavba tratě Brno - Havlíčkův Brod, která je vyvolána záborem Sudet 
a tím i části tratě Brno - Česká Třebová - Praha. V úseku Brno - Tišnov jde nová trať částečně  
po stávající místní dráze. V Maloměřicích se začíná budovat nové seřaďovací nádraží. Druhá 
světová válka práce postupně utlumila. Trať do Havlíčkova Brodu i nádraží v Maloměřicích  
bylo  dokončeno  až  v  roce  1953.  V  roce  1962  byl  pak  zrušen  i  poslední  úsek  tzv.  staré 
„Tišnovky“ ze Zábrdovic do Králova Pole. V roce 1970 byl zprovozněn tzv. nákladní průtah 
z Horních Heršpic přes dolní nádraží a Černovice do Židenic vyžívající stávající traťové úseky. 
Mohla být tak zrušena spojka z dolního na hlavní nádraží. V roce 2010 byl nákladní průtah 
přeložen mimo původní stanici Horní Heršpice jižním směrem a byla vybudována 1. část 
nového odstavného nádraží. Tato investice již souvisí s celkovou přestavbou  ŽUB. 
 
 


 
Historie výstavby ŽUB – rekapitulace 
 
1839 – trať ve směru Břeclav – Brno hl. n. 
1848 – trať ve směru Česká Třebová – Brno hl. n. 
1856 – trať ve směru Střelice – Brno hl. n. 
1869 – trať ve směru Přerov – Brno hl. n. 
1870 – spojka Brno hl. n. – Brno dol. n. 
1883-1888 – trať ve směru Veselí n. Mor. – Brno dol. n. (Vlárská trať) 
1885 – trať ve směru Tišnov – Brno hl. n. 
1887 – trať ve směru Vlára - Židenice (židenická spojka) 
1890 – trať ve směru Tišnov -  Brno dol. n. (Svitavská pobřežní dráha) 
1904 – trať ve směru Střelice – Brno hl. n. (střelická spojka) 
1905 – trať ve směru Brno - Líšeň 
1927 – trať vlárská s hlavním nádražím Brno (komárovská spojka) 
1938 – zahájena výstavba seřaďovacího nádraží Brno-Maloměřice 
1939-1953 – výstavba nové tratě ve směru na Tišnov  
1962 – zrušení staré tišnovské tratě 
1965 – elektrizace II. hlavního tahu a výstavba dvoukolejného nákladního průtahu přes  
            dolní nádraží 
1970 - zprovozněn tzv. nákladní průtah z Horních Heršpic do Židenic 
1976 – stavba kontejnerového překladiště a nákladové stanice Brno jih 
 
A.5 Přestavba ŽUB 

Konkrétní návrhy na přestavbu ŽUB se datují do 20-tých let 20. století, kdy bylo vypsáno 
několik soutěží na nové řešení ŽUB.  Od této doby je zvažován, vedle návrhů na rekonstrukci 
hlavního  nádraží  ve  stávající  poloze,  příp.  v  její  blízkosti  (tzv.  přisunutá  poloha),  i  odsun 
hlavního nádraží do prostoru v blízkosti dolního (dříve Rosického) nádraží u současné ulice 
Opuštěná (u řeky).    
 
Historie přípravy záměru na přestavbu ŽUB 
 
1924 – první soutěž na ŽUB   
1982 – zakotvení dominujícího návrhu řešení ŽUB do územního plánu 
1989 – oprávněnost odsunu nádraží do nové polohy je předmětem zadání variantní studie 
            proveditelnosti   
1991 – komise zástupců MD, ČD, města Brna a odborníků posoudila 9 variant řešení ŽUB dle 
studie proveditelnosti obsahující situování ŽUB v lokalitách:     
 
varianta A – nádraží v prostoru Brno dol. n. (v odsunuté poloze u řeky) ) 
 
varianta B – v prostoru V. a VI. nástupiště mezi Uhelnou a tzv. Amerikou 
 
varianta C – v prostoru Brno dol. n. se zachováním stávajícího připojení tratí   
 
varianta D – ponechat v dnešní poloze hlavního nádraží   
1994 – na základě výběru varianty A byla odsunutá poloha ŽUB zapracovaná do územního 
            plánu Brna 
2002 – promítnutí situování ŽUB v odsunuté poloze do  usnesení vlády č. 457/2002 
2003 – Koordinační studie řešení přestavby ŽUB a železničního osobního nádraží , zpracovatel  
SUDOP Brno, která se stala technickým podkladem pro: 
  zadání přípravné dokumentace první části odstavného nádraží 


 
  vypracování „Studie proveditelnosti přestavba ŽUB - Modernizace průjezdu a 1. část 
osobního nádraží“ 
 
  vypracování dokumentace EIA 
  architektonickou soutěž 
  návrh změny územního plánu města Brna 
2004 – zadání urbanistické studie na začlenění ŽUB do struktury města 
2005 – poslední změna územního plánu  města Brna 
2011 – schválení „Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje“ 
2012 – zrušení „Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje“ 
2014 –dokončení studie „Dopracování variant řešení železničního uzlu Brno“  
  
 
A.6 Územní řízení na ŽUB v odsunuté poloze“  
O  územní  rozhodnutí  na  soubor  staveb  v  odsunuté  poloze  bylo  požádáno  v  listopadu 
2005.  Jedná  se  o  soubor  staveb  vymezený  usnesením  vlády  č.  457/2002,  zahrnující  vedle 
investic  státu  i  soubor  dopravně  inženýrských  staveb  města  Brna  na  území  souvisejícím 
s přestavbou ŽUB (Stavba 06 – městská infrastruktura). Žadatel o územní rozhodnutí je Správa 
železniční  dopravní  cesty,  s.  o.  a  Statutární  město  Brno.  Územní  rozhodnutí  bylo  již  třikrát 
vydáno a následně dvakrát zrušeno, vždy na základě rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, 
a to pro pochybení správních orgánů.  
Rekapitulace: 
2004 – 2005   Vypracování dokumentace pro územní řízení (studie souboru staveb) 
11/2005 
Podání žádosti o územní rozhodnutí 
11/2006 
Vydání územního rozhodnutí na soubor staveb „Přestavba ŽUB“ v odsunuté  
                        poloze 
6/2007 
Nabytí právní moci územního rozhodnutí 
7/2008 
Zahájení  prací  na  projektu  stavby  „ŽUB  –  modernizace  průjezdu  a  1.  část 
osobního nádraží“ v odsunuté poloze 
12/2008 
Zrušení územního rozhodnutí správním soudem 
3/2009  
Přerušení územního řízení a výzva k doplnění podkladů  
1/2010     
Přerušení  prací  na  projektu  stavby  „ŽUB  –  modernizace  průjezdu  a  1.  část 
osobního nádraží“ v odsunuté poloze 
3/2010 
Doplnění podkladů a pokračování v územním řízení 
7/2010 
Vydání územního rozhodnutí na soubor staveb „Přestavba ŽUB“ v odsunuté  
                        poloze 
8/2010 
Odvolání proti územnímu rozhodnutí 
7/2011 
Ukončení posuzování závazných stanovisek nadřízenými orgány 
7/2011 
Rozhodnutí  NSS  ve  věci  žaloby  proti  podkladovému  rozhodnutí  (usnesení  
o  nepotřebnosti  výjimky  podle  zákona  č.  114/1992  Sb.,  vydaného  KÚ  JMK, 
OŽP Brno 
11/2011 
Zrušení územního rozhodnutí odvolacím orgánem 
01/2012 
Zrušení  usnesení  KÚ  JMK,  OŽP,  včetně  rozhodnutí  o  odvolání  Ministerstva 
životního prostředí Městským soudem v Praze 
01/2012 
Přerušení řízení na dvanáct měsíců (do 10. 1. 2013  - maximální možná délka 
přerušení  bez  možnosti  jeho  prodloužení)  a  výzva  k  doplnění  podkladů 
územního rozhodnutí 
02/2012 
Oznámení  KÚ  JMK,  OŽP  o  zahájení  nového  projednání  žádosti  o  povolení 
výjimky, přerušení do 30. 9. 2012 a výzva k doplnění žádosti  


 
07/2012 
Pokračování řízení o povolení výjimky 
09/2012 
Vydání rozhodnutí ve věci žádosti o povolení výjimky 
09/2012  
-  01/2013    Doplnění požadovaných podkladů ve věci hluku a podzemních vod 
10/2012          Rozhodnutí o výjimce KÚ JMK, OŽP – 09/2012; aktualizace platnosti podkladů 
10/2012         Odvolání účastníků řízení o výjimce    
10/2012          k odvolání Ministerstva životního prostředí  
  – 12/2012     Pokračování územního řízení stavebním úřadem 
09/2013 
Vydání rozhodnutí ve věci žádosti o povolení výjimky 
09/2013           Vydání územního rozhodnutí č. 239 
10/2013 
Odvolání proti územnímu rozhodnutí 
11/2013        Odvolací řízení u MMB, OÚSŘ, důvodně lze předpokládat opětovné napadení 
stavbu povolujících rozhodnutí odvoláním či žalobou u soudu 
 
A.7  Připravované nebo již realizované stavby úzce související se záměrem přestavby     
ŽUB  
 
  „Modernizace  traťového  úseku  Brno-Maloměřice  (včetně)  –  Brno-Židenice 
(mimo)“ předpokládaný termín realizace  12/2014 - 09/2015, investor Správa železniční 
dopravní cesty, s. o., celkové investiční náklady (CIN) 724,266 mil. Kč. 
  „Modernizace traťového úseku Modřice (mimo) – Brno-Horní Heršpice (mimo)“ 
předpokládaná  realizace  2015,  investor  Správa  železniční  dopravní  cesty,  s.  o.,  CIN 
242,665 mil. Kč, předpokládaný termín realizace 12/2014 – 12/2015. 
  „Velký městský okruh“, silnice I/42, dotýkající se ŽUB zejména v lokalitě odstavného 
nádraží, připravovaný Ředitelstvím silnic a dálnic. 
  „Severojižní kolejový diametr“, dotýkající se ŽUB v prostoru pod osobním nádražím, 
investor Jihomoravský kraj.     
  „Trakční napájecí stanice Černovice“ s propojením na ŽUB v prostoru černovické 
zastávky, investor Správa železniční dopravní cesty, s. o.   
   „Přestavba  ŽUB  –  1.  část  odstavného  nádraží,  I.  etapa“.  Stavba  obsahuje 
vybudování nákladového průtahu a části kolejiště v lokalitě odstavného nádraží, včetně 
myčky osobních vozů.  Stavba byla již realizovaná, investor Správa železniční dopravní 
cesty, s. o., CIN 3 099,347 mil. Kč, realizace 2004 –2011. 
  „Autobusový  terminál“,  situovaný  pod  most  osobního  nádraží,  investor  Statutární  
město Brno   
 
 
 
A.8 Přehled dosud vynaložených nákladů na přípravu záměru na přestavbu ŽUB  
 
  náklady na již realizovanou stavbu „Brno – 1. Část odstavného nádraží, 1. Etapa“:    
Část hrazená ČD a.s.   
 
 
 
 
                74 086 tis. Kč 
Část hrazená SŽDC s. o. 
 
 
 
 
 
2 918 049 tis. Kč 
CIN celkem    
 
 
                                               2 992 135 tis. Kč 
 
10 

 
  náklady na stavbu „Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a 1. část osobního 
nádraží“  - 596 978 317,73 Kč;   
Poznámka: v CIN jsou zahrnuty i náklady na původně samostatně připravované stavby 
do roku 2007   

  „ Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu“ ve výši 38 753 638,02 Kč  
  „ Železniční uzel Brno, 1. část osobního nádraží“ ve výši 85 884 923,54 Kč 
(v roce 2005 a 2006 část nákladů hradily i ČD a.s. tyto částky jsou v nákladech 
také zahrnuty). 

 
  náklady na stavbu „Přestavba železničního uzlu Brno“ - 1 329 694,24 Kč – studie 
proveditelnosti a inženýrská činnost - 771 000,- Kč; 
    
  náklady na stavbu „Železniční uzel Brno, 2. část osobního nádraží“ - 1 995 000,- 
Kč – zjednodušená dokumentace pro územní řízení; 
 
  
  náklady na stavbu „Železniční uzel Brno, 2. část odstavného nádraží“  - 1 998 000,-
Kč. – zjednodušená dokumentace pro územní řízení. 
 
Specifikace nákladů: 
 
1. v rámci stavby „Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu“  bylo již uhrazeno: 
 
Investiční záměr                                                                                    97 400,- Kč 
Aktualizace studie proveditelnosti      
 
 
 
    791 218,- Kč 
Přípravná dokumentace                      
 
                        15 296 000,-Kč 
Zpracování oznámení, oznámení  
dle zák. 100/2001Sb., vliv na živ.prostředí                                           506 150,- Kč 
Vizualizace                                                         
 
 
     117 818,- Kč 
Technické řešení stavebních 
a technologických profesí ( nákladní průtah)                                   15 000 000,- Kč       
Geometrické plány                                         
 
                  51 000,- Kč 
Konzultační činnost (Geotechnika)         
 
 
 
     673 500,- Kč 
PPP Centrum – presentace                            
 
                  30 000,- Kč 
Koordinace pro přípravu projektu                                                      5 251 933,- Kč 
11 

 
  
2. v rámci stavby „ Železniční uzel Brno, 1. část osobního nádraží“ bylo ji uhrazeno: 
Srovnávací studie                                         
 
            1 987 000,- Kč 
Studie souboru staveb                                   
 
                 96 945,- Kč             
Aktualizace studie proveditelnosti       
 
 
 
    670 220,- Kč 
Investiční záměr                                                                                      62 200,- Kč 
Přípravná dokumentace  
 
 
                                  70 513 669,- Kč 
Vizualizace                                                       
 
 
    471 273,- Kč 
Konzultační činnost v rámci přípravy (Geotechnika)                           826 000,- Kč  
PPP presentace 
 
 
 
                                          13 500,- Kč 
PPP vypracování koncesního projektu                                               6 724 000,- Kč  
Finanční a technický koordinátor pro přípravu projektu                    3 461 134,- Kč    
  
V rámci stavby „ Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a 1. část osobního 
nádraží“ bylo již  uhrazeno:  

Projekt stavby                                   
 
                  453 096 680,- Kč 
Tisk dokumentace                                        
 
               41 000,- Kč 
Geotechnické posouzení projektu                                                   1 932 500,- Kč 
Technicko-ekonomické posouzení mostních objektů                     3 560 000,- Kč 
Posouzení ideového návrhu městské rychlodráhy                              289 440,- Kč 
Znalecké posudky                                         
 
              175 000,- Kč 
Právní služby                                                  
 
              140 595,- Kč 
Architektonická studie stavby a koncesní projekt                           2 938 000,- Kč 
Úprava dokumentace studie souboru staveb                                       108 000,- Kč 
Biologické hodnocení                             
 
 
 
   375 830,- Kč 
Aktualizace hlukové studie                    
 
 
 
   295 000,- Kč 
  
 
 
 
 
 
 
12 

 
Část B. 
  Předkládaný návrh 
 
 
B.1 Zdůvodnění nového zadání Studie proveditelnosti ŽUB  
Konfigurace a kapacita ŽUB dnes již neodpovídá přepravním potřebám. Technickým 
stavem  ŽUB  nevyhovuje  soudobým  požadavkům  kladeným  na  železniční  dopravu. 
Nejednoznačnost budoucí podoby a polohy staveb  ŽUB je překážkou rozvoje některých částí 
města  Brna.  Řešení  ŽUB  souvisí  s  napojením  brněnského  hlavního  nádraží  na  městskou 
hromadnou dopravu, ovlivňuje její provozní řešení v celém městě Brně a vyžaduje variantně i 
nové  tramvajové  trati.  Řešení  ŽUB  v  širším  kontextu  má  vliv  i  na  neželezniční  veřejnou 
hromadnou dopravu Jihomoravského kraje, ovlivňuje území, které je dostupné pěší docházkou 
z jednotlivých železničních stanic a zastávek, především z železniční stanice Brno hl. n.  
O  přestavbě  ŽUB  je  uvažováno  od  20-tých  let  20.  století.  Soubor  staveb  „ŽUB 
v  odsunuté  poloze“  je  souvisle  připravován  od  roku  1982,  kdy  byl  tento  záměr  zakotven 
v  územním  plánu  města  Brna.  Konkrétní  projekční  práce  na  přípravě  souboru  staveb  byly 
zadávány návazně na usnesení vlády č. 457/2002, které zakotvilo strukturu souboru 6 staveb 
státního investora a investora Statutárního města Brna. V průběhu následujících 12-ti let byla 
vypracována  řada  studií,  dokumentací  pro  územní  řízení  a  dalších  vyžádaných  materiálů.   
Třikrát  bylo  vydáno  územní  rozhodnutí  na  2  ze  souboru  staveb  „ŽUB  v  odsunuté 
poloze“ spočívající v posunu hl. nádraží cca o 700 m.  
S ohledem na rozsah záměru  lze reálně předpokládat, že  ani v dalekém výhledu resort 
dopravy  nebude  disponovat  takovými  veřejnými  finančními  prostředky  z  národních  zdrojů, 
z nichž by bylo možné takto finančně náročnou investici uhradit. Financování přestavby ŽUB 
bude  proto  možné  pouze  za  spolufinancování  ze  zdrojů  Evropské  unie,  poskytovaných  ČR 
v rámci nového operačního období. To ovšem znamená, že finální řešení přestavby ŽUB bude 
výstupem  procesu  posouzení  všech  reálných  variant  řešení,  investice  bude  průkazně 
ekonomicky efektivní a nebude vyvolávat zásadní nesouhlas veřejnosti. Jen při respektování 
těchto podmínek lze předpokládat, že záměr na přestavbu ŽUB bude projednatelný s Evropskou 
komisí a ČR získá potřebné finanční prostředky ze zdrojů EU. 
V  předmětné  souvislosti  Ministerstvo  dopravy  již  v  roce  2011  uložilo,  na  základě 
podnětu občanských iniciativ, vedle přípravy dokumentací na řešení „ŽUB v odsunuté poloze“ , 
vycházejících  s  usnesení  vlády  č.  457/2002  i  dopracování  varianty  „ŽUB  ve  stávající 
poloze“ jako výchozího podkladu pro zadání nové studie proveditelnosti jejímž prostřednictvím 
budou  posouzeny  obě  možné  varianty  situování  staveb  ŽUB,  včetně  výhledového  zapojení  
vysokorychlostních trati.   
V  rámci  nové  studie  proveditelnosti,  která  je  nezbytným  podkladem 
pro  spolufinancování  záměru  ze  zdrojů  EU,  budou  obě  základní  varianty  posouzeny  jak 
z  hlediska  dopravního,  urbanistického,  ekologického,  tak  i  ekonomického.  Součástí  studie 
proveditelnosti  bude  i  posouzení  napojení  navazující  infrastruktura  města  Brna  a  dopady 
na veřejnou infrastrukturu Jihomoravského kraje. 
Předpokládá se, že na realizaci souboru staveb záměru se budou věcně i finančně podílet vedle 
státu i další investoři.  Koordinace celého záměru, včetně smluvního zajištění finančních zdrojů 
bude však řešena až po dopracování variantní studie, a to na základě výběru výsledné varianty 
řešení přestavby ŽUB. 
13 


 
S ohledem na sledovaný cíl, je nezbytné stanovit pevný rámec zadání nové studie 
proveditelnosti, který postihne všechny podmínky, požadavky a očekávané efekty přestavby  
ŽUB. 
Cílem nové studie proveditelnosti bude prověření možností dalšího rozvoje ŽUB 
a  získání  podkladů  pro  rozhodnutí  o  jeho  modernizaci  a  situování  staveb.  Studie 
proveditelnosti musí být pojata komplexně, musí řešit nejen železniční dopravu,  ale musí 
také  postihnout  vyvolané  změny  na  městské  hromadné  dopravě  v  Brně  a  veřejné 
hromadné  dopravě  v  Jihomoravském  kraji.  
Při  řešení  městské  hromadné  dopravy 
(infrastruktury  i  provozu)  budou  však  posuzovány  pouze  dopady  vyvolané  řešením  ŽUB, 
nebude řešena obnova stávající sítě městské hromadné dopravy. Rozvojové záměry města Brna 
v oblasti městské hromadné dopravy nesouvisející s ŽUB budou uvažovány invariantně. 
 
Řešení ve variantě B (nádraží v centru) dle studie IKP CE 
 
 
 
 
 
 
14 



 
Varianta A - dlouhodobý horizont 
2040 ci lovy stav - alternativa 1 
bezSJKD s ůrovriui-ým řešením 
íst. Brno Židenice 
 
Řešení ve variantě A (odsunutá poloha) dle studie IKP CE 
 
 
B.2 Podmínky zadání Studie proveditelnosti ŽUB 
V rámci nové studie proveditelnosti budou posouzeny a upřesněny tyto cíle: 
  odstranění kapacitního problému ŽUB v osobní dopravě  
Z  důvodu  omezené  kapacity  železniční  stanice  Brno  hl.  n.  a  navazujících  traťových  úseků 
ve  stávajícím  stavu  není  v  současné  době  možné  zkrátit  interval  linek  dálkové  i  příměstské 
dopravy dle požadavků objednatelů a vývoje přepravní poptávky. S ohledem na vysoké zatížení 
klíčových částí infrastruktury dochází i při běžných provozních nepravidelnostech k přenosu 
zpoždění na další vlaky. Cílem je zajistit kapacitu odpovídající požadavkům objednatelů spolu 
s dosažením přijatelné provozní stability; 

  umožnění kvalitního průjezdu nákladních vlaků ŽUB, zachování místní obsluhy 
pro nákladní dopravu 
ŽUB ležící na síti TEN-T musí umožnit bezkolizní průjezd nákladních vlaků v parametrech dle 
nařízení Evropské komise, a to i při běžných provozních nepravidelnostech;  

  zachování  obsluhy  míst  nakládky  a  vykládky  v  ŽUB,  především  terminálu 
kontejnerové dopravy v Modřicích a železničních vleček 
  odstranění nevyhovujícího technického stavu železniční infrastruktury 
  zkrácení cestovních dob  
15 

 
cílem je úspora  času cestujících, dále také zvýšení atraktivity železniční  dopravy pro nárůst 
podílu železniční dopravy v rámci přepravního trhu;
  
  zlepšení dopravní obslužnosti.  
cílem je vytvoření podmínek pro lepší provázanost mezi různými segmenty dopravy, například 
novými přestupními terminály, zastávkami apod.; 

  vytvoření podmínek pro napojení nových vysokorychlostních a modernizovaných 
konvenčních tratí do ŽUB 
obě polohy železniční stanice Brno hl. n. („Řeka“ i „Petrov“) umožní dosažení shodné kapacity 
železniční dopravy na vysokorychlostních tratích. Pro stav před napojením vysokorychlostních 
tratí  součástí variant SP bude zajištění stavební připravenosti pro následnou dostavbu zapojení  
vysokorychlostních  tratí  tak,  aby  tato  dostavba  mohla  probíhat  za  plného  provozu  dříve 
vybudované  infrastruktury  a  aby  nevyvolala  podstatnou  přestavbu  vybudované  železniční 
infrastruktury. 

  vytvoření  podmínek  pro  rozvoj  území  města  Brna  jižně  od  stávajícího  hlavního 
nádraží včetně rozvojové zóny Heršpická; 
  stanovení  podmínek  rozvoje  dopravy  včetně  městské  hromadné  dopravy  města 
Brna a stanovení dopadů do dalších celoměstských systémů (např. protipovodňová 
ochrana, technická infrastruktura); 

Ve studii proveditelnosti bude s rozvojem počítáno ve všech variantách, tedy i ve variantě bez 
projektu, a to z důvodu očištění ekonomického hodnocení (EH) železničního projektu od vlivů 
sporných, obtížně obhajitelných a potenciálně zpolitizovaných. Výstavba městské infrastruktury 
v  dané  lokalitě  bude  probíhat  ve  variantě  bez  projektu  i  ve  všech  projektových  variantách, 
podmínky  tohoto  rozvoje  stanoví  město  Brno.  I  tak  se  ale  všechny  varianty  budou  lišit 
investičními náklady variantních částí (různá poloha a podoba terminálu BUS, P+R, dílčích 
částí MHD), provozními náklady městské infrastruktury (např. interval linek tramvaje v dané 
lokalitě, dopady z odlišného linkového vedení MHD) a cestovními dobami cestujících. 

Studie proveditelnosti bude obsahovat následující varianty řešení ŽUB: 
  Varianta Bez projektu – tato varianta představuje konzervaci současného technického 
stavu  ŽUB,  tj.  zachování  provozuschopného  stavu  bez  poklesu  provozních  parametrů 
trati za použití standardních metod údržby a provedení oprav v rozsahu vycházejícím 
z technického stavu a životnosti jednotlivých prvků infrastruktury. Nejsou zde vyloučeny 
povinné minimální investice typu výměny sub-systému, pokud se jedná o jediný účinný 
způsob  údržby.  Varianta  bez  projektu  bude  uvažovat  s  udržením  provozuschopnosti 
formou oprav a údržby  ve stávajících parametrech, vyjma nezbytné náhrady zejména 
technologických zařízení.   

  Projektová  varianta  A  –  tato  varianta  bude  vycházet  z  varianty  situování  ŽUB 
v  odsunuté  poloze  („A  -  Řeka“)  dle  podkladové  studie  „Dopracování  variant  řešení 
ŽUB“, která bude upravena a dopracována podle níže uvedených pravidel. Pro stav 
infrastruktury  bez  existence  výhledových  záměrů  zaústění  nových  vysokorychlostních 
tratí jako součásti systému rychlých spojení bude kolejiště hlavního nádraží přiměřeně 
redukováno.  Pro  tento  stav  současně  bude  součástí  varianty  zajištění  stavební 
připravenosti pro následnou dostavbu zapojení vysokorychlostních tratí tak, aby tato 

16 

 
dostavba  mohla  probíhat  za  plného  provozu  dříve  vybudované  infrastruktury  a  aby 
nevyvolala podstatnou přestavbu vybudované železniční infrastruktury

  Projektová  varianta  B1  –  tato  varianta  bude  vycházet  z  varianty  ponechání  ŽUB 
ve stávající poloze „B - Petrov“ dle podkladové studie „Dopracování variant řešení 
ŽUB“, která bude upravena a dopracována podle níže uvedených pravidel. Pro stav 
infrastruktury  bez  existence  výhledových  záměrů  zaústění  nových  vysokorychlostních 
tratí  jako  součásti  systému  rychlých  spojení  bude  uvažováno  řešení  bez  podzemních 
kolejí  51  až  56.  Pro  tento  stav  současně  bude  součástí  varianty  zajištění  stavební 
připravenosti pro následnou dostavbu zapojení vysokorychlostních tratí tak, aby tato 
dostavba  mohla  probíhat  za  plného  provozu  dříve  vybudované  infrastruktury  a  aby 
nevyvolala podstatnou přestavbu vybudované železniční infrastruktury. 

  Projektová  varianta  B2  –  tato  varianta  bude  vycházet  z  varianty  ponechání  ŽUB 
ve stávající poloze „B - Petrov“ podkladové studie „Dopracování variant řešení ŽUB“, 
která  bude  upravena  a  dopracována  podle  níže  uvedených  pravidel.  Pro  stav 
infrastruktury  bez  existence  výhledových  záměrů  zaústění  nových  vysokorychlostních 
tratí  jako  součásti  systému  rychlých  spojení  bude  uvažováno  s  podzemními  kolejemi 
ze skupiny 51 až 56, ale do doby stavby nových vysokorychlostních tratí Praha – Brno 
a Brno – Vranovice s redukcí kolejiště nadzemní části hlavního nádraží. Pro tento stav 
současně  bude  součástí  varianty  zajištění  stavební  připravenosti  pro  následnou 
dostavbu  zapojení  vysokorychlostních  tratí  tak,  aby  tato  dostavba  mohla  probíhat 
za  plného  provozu  dříve  vybudované  infrastruktury  a  aby  nevyvolala  podstatnou 
přestavbu vybudované železniční infrastruktury. 

 
V rámci SP bude provedené:  
 

  Ekonomické hodnocení,  
vzhledem k vysokým investičním nákladům uvažovaného záměru, nejasnému a neschválenému 
technickému  a  provoznímu  řešení  vysokorychlostních  tratí,  nebudou  do  ekonomického 
hodnocení  zahrnuty  náklady  související  s  napojením  nových  vysokorychlostních  tratí  jako 
součásti  systému  rychlých  spojení  do  ŽUB  s  výjimkou  nákladů  pro  stavební  připravenost 
pro  jejich  budoucí  napojení.  Budou  uvažovány  přínosy  z  odstranění  nedostatečné  kapacity 
dráhy jen na řešenou oblast ŽUB.   
  Analýza rizik,  
  Analýza dopadů napojení vysokorychlostních tratí do ŽUB,  
dopad  zapojení  vysokorychlostních  tratí  do  ŽUB  bude  ve  studii  proveditelnosti  proveden 
samostatným  posouzením,  a  to  z  pohledu  stavebního,  investičních  nákladů,  dopravní 
technologie, přepravní prognózy a relativního ekonomického porovnání. 
  Multikriteriální zhodnocení, 
pro  optimalizaci  výběru  výsledné  varianty  řešení  ŽUB,  součástí  studie  proveditelnosti  bude 
i multikriteriální analýza pro vzájemné porovnání zvolených alternativ (variant).   
  Analýza nezbytných a podmiňujících výkupů pozemků a staveb pro realizaci ŽUB,   
jedná o stavbu v centru druhého největšího města v ČR lze proto důvodně předpokládat, že 
významným limitujícím faktorem realizace záměru bude otázka majetkoprávního vypořádání 
pozemků a staveb. S ohledem na uvedené, v investičních nákladech jednotlivých variant budou 
zohledněny  a  doloženy  náklady  na  nezbytné  podmiňující  výkupy  nemovitostí  (pozemků 
a staveb).   
17 

 
S  návrhem  výše  uvedených  podmínek  pro  zpracování  studie  proveditelnosti  ŽUB 
vyslovila souhlas bez připomínek Rada města Brna  svém zasedání  č.  R6/151 konaném 
dne 1. října 2014.  

 
B.3 Řídící výbor  ŽUB 
Záměr na přestavbu ŽUB je třeba připravovat jako společnou investici státu a města Brna, 
na  niž  budou  navazovat  i  další  infrastrukturní  či  jiné  projekty  Jihomoravského  kraje 
a soukromých investorů. S ohledem na uvedené, pro koordinaci požadavků a kontrolu postupu 
prací  bude  z  podnětu  Ministerstva  dopravy  ustaven  „Řídicí  výbor  SP“  v  němž  budou 
nominování  zástupci  budoucích  veřejných/sektorových  investorů  souboru  staveb  ŽUB, 
a to Správy železniční dopravní cesty, s. o., Statutárního města Brna, Jihomoravského kraje,  
dále  zástupci  Ministerstva  dopravy.  Řídící  výbor  SP  nahradí  dosavadní  „pracovní  skupiny 
přestavba ŽUB“ ustavené v souladu s usnesením vlády č. 457/2002. 
18