Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Rozsudek 62 A 100/2013'.


   
   
 
 
 
 
 
 
 
                62A 100/2013-152 
 
 
 
 
 
ČESKÁ REPUBLIKA 
Ko 
R O Z S U D E K 
J M É N E M   R E P U B L I K Y 
 
Krajský  soud  v Brně  rozhodl  v senátě  složeném  z  předsedy  JUDr.  Davida  Rause, 
Ph.D. a soudců Mgr. Kateřiny Kopečkové, Ph.D. a Mgr. Petra Šebka v právní věci 
žalobce:  nejvyšší  státní  zástupce,  se  sídlem  Jezuitská  4,  Brno,  proti  žalovanému: 
Energetický regulační úřad, se sídlem Masarykovo náměstí 5, Jihlava, za účasti: 
Signo  Solar  PP04,  s.r.o.,  se  sídlem  Pod  Václavem  902/18,  Chabry,  zastoupená 
JUDr.  Petrem  Kališem,  Ph.D.,  advokátem  se  sídlem  Týn  639/1,  Praha,  o  žalobě 
proti 
rozhodnutí 
Energetického 
regulačního 
úřadu 
ze 
dne  
1. 12. 2010, č.j. 12591-7/2010-ERU, a ze dne 26. 8. 2011, č.j. 04168-3/2011/ERU, 
t a k t o: 
 
I. 
Žaloba se zamítá
 
II. 
Žalobce ne má právo na náhradu nákladů řízení.  
 
III. 
Žalovanému se náhrada nákladů řízení nepřiznává.  
 
IV. 
Osoba zúčastněná na řízení nemá právo na náhradu nákladů řízení. 
 

pokračování 
- 2 - 
                            62 A 100/2013 
 
O d ů v o d n ě n í: 
 
Žalobce  se  z  důvodu  shledání  závažného  veřejného  zájmu  domáhá  zrušení 
rozhodnutí  žalovaného  ze  dne  1.  12.  2010,  č.j.  12591-7/2010-ERU,  kterým  byla 
osobě zúčastněné na řízení udělena licence na výrobu elektřiny na dobu 25 let, se  
vznikem oprávnění a termínem zahájení výkonu licencované činnosti ke dni nabytí 
právní  moci  rozhodnutí,  pro  celkový  instalovaný  sluneční  výkon  4,032  MW  pro 
provozovnu fotovoltaické elektrárny Svitavy (dále jen „FVE Svitavy“), vymezenou 
na  pozemcích  p.č.  2150/81  a  p.č.  2147/38,  v katastrálním  území  Svitavy  – 
Předměstí,  Moravský  Lačnov.  Žalobce  se  též  domáhá  zrušení  rozhodnutí 
žalovaného  ze  dne  26.  8.  2011,  č.j.  04168-3/2011/ERU,  kterým  se  mění  výše 
specifikované rozhodnutí o udělení licence.  
I. Shrnutí žaloby 
 
Žalobce  namítá,  že  pro  vydání  žalobou  napadených  rozhodnutí  nebyly 
splněny  podmínky  stanovené  zákonem  č.  458/2000  Sb.,  o  podmínkách  podnikání  
a  o  výkonu  státní  správy  v  energetických  odvětvích  a  o  změně  některých  zákonů,  
ve  znění  do  31.  12.  2010  (dále  jen  „energetický  zákon“),  a  prováděcí  vyhláškou 
k energetickému  zákonu  č.  426/2005  Sb.,  o  podrobnostech  udělování  licencí  pro 
podnikání v energetických odvětvích (dále jen „vyhláška č. 426/2005 Sb.“). 
Žalobce  namítá,  že  žalovaný  vybočil  z mezí  žádosti  o  udělení  licence  tím,  
že  udělil  licenci  na  celkový  instalovaný  výkon  4,032  MW,  ačkoli  v žádosti  osoba 
zúčastněná  na  řízení  uvedla  celkový  instalovaný  výkon  4,036  MW.  V seznamu 
jednotlivých  provozoven  pak  je  uveden  celkový  instalovaný  výkon  4,033  MW, 
přičemž původní údaj 4,032 MW je přepsán na 4,033 MW. Řízení o udělení licence 
je přitom výlučně návrhové a správní orgán je žádostí o licenci vázán a nemůže se 
od  ní  odchýlit.  Správní  orgán  si  žádost  nemůže  upravovat  podle  svého  mínění  a 
případné  vady  může  odstraňovat  toliko  postupem  zákonem  stanoveným  zákonem 
(viz rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 6. 2008, č.j. 3 Ads 30/2007-
168).   
Žalobce dále namítá, že ze zprávy o výchozí revizi zpracované revizním technikem 
Pavlem PXXXXX dne 24. 11. 2010 (dále jen „revizní zpráva“) vyplývají rozporné 
údaje ohledně počtu instalovaných fotovoltaických panelů. Složení fotovoltaických 
panelů  uvedené  revizním  technikem  je  nadto  odlišné  od  údajů  uvedených 
v protokolu o předání a převzetí stavby ze dne 25. 11. 2010, přičemž důvody těchto 
rozporů žalovaný nijak nezjišťoval a ani je neodstraňoval. 
Žalobce  dále  namítá,  že  osoba  zúčastněná  na  řízení  nedisponovala  dostatečnými 
finančními  zdroji  v rozsahu  investičních  nákladů  v celkové  výši  374 976 721  Kč. 
Pouze  v předloženém  podnikatelském  plánu  s finanční  bilancí  pro  licencovanou 
činnost  jsou  uvedeny  cizí  zdroje  ve  výši  374 977 000  Kč  a  zmínka  o  tom,  že 

pokračování 
- 3 - 
                            62 A 100/2013 
financování projektu výstavby fotovoltaické elektrárny je zajištěno formou úvěru u 
Nordea  Bank  Norge  ASA.  Osoba  zúčastněná  na  řízení  nepředložila  konečný 
rozpočet  položek  jednotlivých  realizovaných  investic  a  ani  žádnou  smlouvu  o 
úvěru, a tak podle žalobce neprokázala splnění finančních předpokladů ve smyslu § 
8 odst. 5 písm. a) a § 8 odst. 7 vyhlášky č. 426/2005 Sb. 
Žalobce dále poukazuje na to, že licence byla udělena na dobu 25 let.  Pro takové 
rozhodnutí ale ve správním spisu chybí podklady, neboť osoba zúčastněná na řízení 
za  účelem  prokázání  splnění  technických  předpokladů  doložila  rozhodnutí 
Městského  úřadu  Svitavy,  odboru  výstavby  (dále  jen  „stavební  úřad“),  z něhož 
vyplynulo, že zkušební provoz byl povolen jen do 30. 4. 2011. Kolaudační souhlas 
byl přitom vydán až dne 1. 3. 2011 a žalovanému byl předložen dne 1. 8. 2013. 
Ohledně  určení  vnějších  vlivů  pak  revizní  technik  pouze  odkázal  na  protokol 
vnějších  vlivů  v projektové  dokumentaci  FVE  Svitavy.  V řízení  o  udělení  licence 
tak  nebylo  zjištěno,  zda  stavba  FVE  Svitavy  patří  mezi  vyhrazená  elektrická 
zařízení ve smyslu přílohy č. 1 k vyhlášce č. 73/2010 Sb., o stanovení vyhrazených 
elektrických  technických  zařízení,  jejich  zařazení  do  tříd  a  skupin  a  o  bližších 
podmínkách  jejich  bezpečnosti  (dále  jen  „vyhláška  č.  73/2010  Sb.“)  a  tedy,  zda 
k uvedení  do  provozu  bylo  třeba  stanovisko  Technické  inspekce  ČR  či  pouze 
revizní zprávy. 
Ve  vztahu  k  rozhodnutí  žalovaného  ze  dne  26.  8.  2011,  č.j.  04168-3/2011/ERU 
(dále  jen  „rozhodnutí  o  změně  licence“),  žalobce  namítá,  že  toto  rozhodnutí 
formálně mění celé rozhodnutí o udělení licence. Z rozhodnutí o změně licence není 
zřejmé, 

jakém 
rozsahu 
se 
dotýká 
rozhodnutí  
o  udělení  licence,  když  obsahuje  kompletní  výrok,  jako  by  bylo  rozhodováno  
o  udělení  licence  poprvé,  a  není  tak  ani  zřejmé,  zda  zcela  nahrazuje  předchozí 
rozhodnutí  o  udělení  licence,  anebo  je  nahrazuje  jen  v  tom  rozsahu,  kde  bylo 
materiálně prováděno řízení o změně, která se týkala změny názvu držitele licence.  
Podle  žalobce  při  absenci  záznamu  ve  smyslu  §  53  odst.  6  správního  řádu  nelze 
zjistit,  jaké  důkazy  byly  ve  správním  řízení  provedeny  a  zda  žalovaný  vycházel  i 
z jiných  než  ve  správním  spise  žurnalizovaných  listin  (např.  z listin  týkajících  se 
udělení  licence).  Skutkový  stav,  ze  kterého  vyšel  žalovaný,  tak  nemá  oporu  ve 
správním spise. Podle žalobce není ani zřejmé, v jakém rozsahu nastaly účinky ve 
smyslu § 102 odst. 9 správního řádu. Rozhodnutí o změně je tak z tohoto důvodu 
nepřezkoumatelné pro nesrozumitelnost. 
Z výše  uvedených  důvodů  se  žalobce  domáhá  zrušení  obou  žalobou  napadených 
rozhodnutí.  Žalobce  setrval  na  svém  procesním  postoji  po  celou  dobu  řízení  před 
zdejším soudem.  
II. Shrnutí vyjádření žalovaného 
Žalovaný uvedl, že s ohledem na systémová a personální opatření s podporou vlády 
a  prezidenta  ČR  k zajištění  revize  licenčních  spisů,  jejichž  součástí  je  i  podání 

pokračování 
- 4 - 
                            62 A 100/2013 
žaloby nejvyššího státního zástupce, ponechává posouzení důvodnosti žaloby zcela 
na úvaze soudu. 
 
III. Shrnutí vyjádření osoby zúčastněné na řízení  
 
Osoba  zúčastněná  na  řízení  především  zpochybňuje  veřejný  zájem  na  podání 
žaloby. Pokud má žalovaný při výkonu svých pravomocí postupovat transparentně a 
v souladu se zákonem, není zřejmé, z jakého důvodu dává podnět k prověření svého 
postupu po více než třech letech od vydání licence a z jakého důvodu tak činí, když 
mohl  v rámci  přezkoumání  správnosti  postupu  svých  zaměstnanců  použít  řadu 
institutů,  počínaje  disciplinárním  postihem  až  po  podání  trestního  oznámení  pro 
podezření spáchání trestného činu. 
K jednotlivým  žalobním  bodům  pak  osoba  zúčastněná  na  řízení  podrobně 
argumentuje  a  odmítá  jejich  důvodnost.  Zejména  pak  dokládá  protokol  o  kontrole 
Státní  energetické  inspekce  ze  dne  31.  1.  2011,  č.  053102610,  která  proběhla  dne 
14.  12.  2010,  přičemž  na  dokumentaci  a  zařízení  FVE  Svitavy  nebyly  shledány 
žádné  závady.  Dále  dokládá  Protokol  č.  IC-12-2010001/1  o  určení  vnějších  vlivů 
stavby, v němž je uvedeno, že prostor byl definován jako nebezpečný.  
Osoba  zúčastněná  na  řízení  upozorňuje  na  to,  že  žalobce  při  výpočtu  panelů  dle 
revizní  zprávy  opomněl  přičíst  údaje  SWK  230W/31  (794,42  kWp)  a  SWK 
230W/34  (55,66  KWp).  S ohledem  na  výkon  jednoho  fotovoltaického  panelu  
0,230 W je zjevné, že jde o výkon, který dohromady poskytuje právě podle žalobce 
chybějících 3 696 fotovoltaických panelů. 
Osoba  zúčastněná  na  řízení  poukazuje  na  vágní  vyjádření  žalovaného,  které 
z nevysvětlitelných  důvodů  neobsahuje  žádnou  procesní  obranu  postupu 
žalovaného. Má tedy za to, že žaloba by měla být jako nedůvodná zamítnuta.   
IV. Posouzení věci 
Podle § 66 odst. 2 s.ř.s. je žalobu oprávněn podat nejvyšší státní zástupce, jestliže k 
jejímu podání shledá závažný veřejný zájem. 
Podle  §  72  odst.  2  věty  první  s.ř.s.  může  žalobu  podle  §  66  odst.  1  až  3  s.ř.s.  
oprávněný žalobce podat do tří let od právní moci rozhodnutí, nestanoví-li zvláštní 
zákon  jinak,  a  nenabývá-li  rozhodnutí  právní  moci,  od  doručení  rozhodnutí 
poslednímu účastníku, který proti němu mohl žalobu sám podat.  
Žaloba byla podána dne 21. 11. 2013, žalobou napadené rozhodnutí o licenci nabylo 
právní moci dne 1. 12. 2010 a rozhodnutí o změně dne 21. 9. 2011; žaloba tedy byla 
podána včas a osobou k tomu oprávněnou. 
 
 
Pokud jde o aktivní legitimaci a (další) podmínky řízení o žalobě, ty pokládá zdejší 
soud  rovněž  za  splněné.  Aktivní  procesní  legitimace  podle  §  66  odst.  2  s.ř.s. 
nevyžaduje  „prostý“  („jakýkoli“)  veřejný  zájem,  nýbrž  „závažný“  veřejný  zájem. 
Zdůrazněním  kritéria  závažnosti  se  vyčleňují  užší  kategorie  potenciálních  případů  
z širšího rámce dotčeného veřejného zájmu. Jak vyplývá z důvodové zprávy k s.ř.s., 
„…může  tu  jít  o  případy  nepříliš  časté,  ale  veřejností  citlivě  vnímané,  například 

pokračování 
- 5 - 
                            62 A 100/2013 
tam,  kde  nezákonné  rozhodnutí  bylo  dosaženo  úplatkem  a  není  tu  již  jiná  právní 
cesta,  kterou  by  bylo  možné  takové  rozhodnutí  odstranit…“
  (důvodová  zpráva  
k  návrhu  zákona  ze  dne  15.  4.  2002,  sněmovní  tisk  č.  1080/0,  digitální  repositář 
www.psp.cz).  Smyslem  této  žaloby  není  chránit  soukromý  zájem,  ale  ani  každý 
veřejný  zájem,  nýbrž  musí  být  dána  existence  kvalifikované  formy  veřejného 
zájmu, kterou je závažný veřejný zájem. Aktivní procesní legitimace proto má místo 
v  závažných  případech,  kdy  bude  skutečně  s  ohledem  na  závažný  veřejný  zájem 
žádoucí  podání  této  žaloby,  byť  to  samo  o  sobě  ještě  nepředznamenává  její 
důvodnost  a  výsledek  řízení  o  ní.  Judikatura  správních  soudů  přitom  dospěla  k 
závěru, že úvaha nejvyššího státního zástupce, zda je ve věci dán závažný veřejný 
zájem, nepodléhá přezkumu správními soudy. Podle rozsudku Nejvyššího správního 
soudu ze dne 5. 11. 2007 ve věci sp. zn. 8 As 27/2006, publ. pod č. 1455/2008 Sb. 
NSS,  je  úvaha,  zda  je  v  konkrétní  věci  dán  závažný  veřejný  zájem,  vyhrazena 
nejvyššímu  státnímu  zástupci;  záleží  na  nejvyšším  státním  zástupci,  zda  tohoto 
svého  práva  podat  žalobu  v  konkrétní  věci  z  důvodu  závažného  veřejného  zájmu, 
který sám shledal, využije, jeho aktivní legitimace k podání takové žaloby je dána, 
existence  závažného  veřejného  zájmu  je  tím  presumována  (shodně  Šimíček,  
V., Potěšil, L. a kol.: Soudní řád správní. Komentář. Nakladatelství Leges 2014, str. 
574 a násl.).  
Žalobce  tedy  bezpochyby  v nyní  posuzované  věci  k podání  žaloby  aktivně 
legitimován je, a to bez ohledu na charakter a obsah jednotlivých jím uplatněných 
žalobních bodů.  
Pokud  jde  v této  souvislosti  o  obecné  otázky  řízení  o  žalobě  ve  veřejném  zájmu, 
jejichž zodpovězení je určující ve vztahu k nyní posuzované věci, pak zdejší soud, 
zčásti s ohledem na již uvedené, vychází z toho, že řízení o žalobě ve smyslu § 66 
odst. 2 s.ř.s. neslouží k ochraně žádných konkrétních subjektivních veřejných práv, 
jako  je  tomu  v  případě  řízení  o  žalobě  ve  smyslu  §  65  odst.  1  a  2  s.ř.s.,  kde  soud 
zkoumá právě míru a povahu dotčení na subjektivních veřejných právech toho, kdo 
žalobu podává a kdo o sobě tvrdí, že byl rozhodnutím správního orgánu dotčen na 
svých  subjektivních  veřejných  právech.  Institut  zvláštní  žaloby  podle  §  66  odst.  2 
s.ř.s.  byl  zaveden  k  ochraně  objektivního  práva  (zákonnosti),  a  to  ve  specifických 
případech, kdy to vyžaduje (závažný)  veřejný zájem; tím je tento prostředek zcela 
mimořádným,  což  se  nutně  musí  projevit  při  posuzování  důvodnosti  žalobních 
bodů, jež jsou v žalobě podle § 66 odst. 2 s.ř.s. uplatněny.  
Smyslem soudního přezkumu na základě takto podané žaloby není a ani nemůže být 
realizace  neohraničeného  dozoru  nad  absolutní  správností  postupů  a  rozhodnutí 
správních  orgánů,  ani  tu  správní  soud  není  od  toho,  aby  se  v  tomto  typu  řízení 
metodicky  vyjadřoval  k  tomu,  jak  má  konkrétní  správní  orgán  realizovat  výkon 
státní správy (to je primárně otázkou pro moc výkonnou), ani aby se aktivně podílel 
na  prosazování  systémových  opatření,  byť  by  ohledně  jejich  nezbytnosti  
v  rámci  moci  výkonné  panovala  shoda,  či  na  všeobecné  revizi  licenčních  řízení 
vedených  žalovaným.  Rozhodování  o  udělení  licence  představuje  čistě  vertikální 
vztah  mezi  žalovaným  a  osobou  zúčastněnou  na  řízení,  přitom  rozhodoval-li 
žalovaný o veřejném subjektivním právu osoby zúčastněné na řízení získat licenci, 
pak především bylo na žalovaném, aby řízení proběhlo bez vad a aby žádnou vadou 

pokračování 
- 6 - 
                            62 A 100/2013 
nebylo zatíženo ani rozhodnutí o udělení licence.  Přestože v situaci, kdy žádosti o 
udělení  licence  bylo  vyhověno,  neexistoval  prvek  jakékoli  vnější  kontroly  nad 
procesem  rozhodování  o  udělení  licence,  a  tedy  ani  nad  jeho  výsledkem  (osoba 
zúčastněná  na  řízení  ani  žalovaný  sám  z povahy  věci  proces  rozhodování  ani 
výsledek  neměl důvodu napadat), „otevření případu“ na  samém  konci tříleté lhůty 
pro  podání  žaloby  ve  smyslu  §  66  odst.  2  s.ř.s.  za  situace,  kdy  v mezidobí 
především  žalovaný  nevyužil  možnosti  přezkumného  řízení  či  obnovy  řízení  dané 
správním  řádem  a  kdy  již  jsou  právní  vztahy  navazující  na  udělení  licence 
stabilizovány, představuje nepochybný zásah do právní jistoty osoby zúčastněné na 
řízení,  jenž  by  se  jistě  umocnil  především  v případě  zrušení  rozhodnutí  o  udělení 
licence.  Takové  narušení  právní  jistoty  by  tedy  muselo  být  vyváženo  vskutku 
závažným  důvodem,  který  by  vyvážil  rizika  a  negativní  důsledky  zpětného 
přehodnocení právních vztahů založených rozhodnutím o udělení licence.  
Za této situace musí být nutným východiskem zdejšího soudu i základní imperativ 
demokratického  právního  státu,  že  podstatou  uplatňování  veřejné  moci  je  kromě 
jiného  také  princip  dobré  víry  jednotlivce  ve správnost  aktů  veřejné  moci  
a  ochrana  dobré  víry  v nabytá  práva  konstituovaná  akty  veřejné  moci,  přitom 
princip  dobré  víry  působí  bezprostředně  v rovině  subjektivního  práva  jako  jeho 
ochrana,  v rovině  objektivní  se  pak  projevuje  jako  princip  presumpce  správnosti 
aktu veřejné moci. 
Závěr o důvodnosti žaloby by tak měl být podle přesvědčení zdejšího soudu založen 
výlučně  na  závažných  zjištěních,  jimiž  by  v podstatné  míře  byla  zpochybněna  či 
vyvrácena  zjištění  žalovaného,  jež  učinil  z obsahu  správního  spisu  a  jež  se  stala 
základem  pro  vyhovění  žádosti  o  udělení  licence.  Ke  zrušení  rozhodnutí,  které 
žaloba napadá, by tak měl soud přistoupit až v případě takových zjištění, která kupř. 
vyplynou  z  důkazů  získaných  v součinnosti  s  orgány  činnými  v  trestním  řízení, 
případně  z  rozsudků  trestních  soudů  o  tom,  že  byl  spáchán  trestný  čin,  a  která 
zásadně zpochybní pravdivost skutkových podkladů, z nichž vyšel správní orgán, a 
to za situace, kdy nápravu nemohl sám správní orgán realizovat. Kromě toho by ke 
zrušení rozhodnutí,  které tato žaloba napadá,  měl  soud přistoupit  v případě jiných 
obdobně  významných  zjištění  indikujících  důvodné  pochybnosti  v tom  směru,  že 
toto  rozhodnutí  vůbec  nemělo  být  vydáno,  neboť  pro  to  nebyly  splněny  zákonem 
stanovené  podmínky,  nebo  že  je  jejich  splnění  zamlženo  natolik  významně,  že 
zjištění,  k nimž  soud  dospěje,  nemohou  opravňovat  k závěru,  že  byla  dána  dobrá 
víra žadatele o udělení licence ve správnost rozhodnutí o udělení licence.    
V této  souvislosti  soud  zdůrazňuje,  že  předmětem  přezkumu  je  rozhodnutí  
o udělení licence a o jeho změně, tedy udělení oprávnění k podnikání za regulované 
ceny,  nikoliv  rozhodnutí  opravňující  držitele  licence  uvést  energetické  zařízení  do 
provozu či naplnění podmínek pro čerpání státem garantovaných výkupních cen (ve 
smyslu  cenových  rozhodnutí  ERU  č.  4/2009  či  č.  2/2010);  tato  premisa  byla  pak 
východiskem pro posouzení jednotlivých žalobních bodů zdejším soudem. Shodně 
na  licenční  řízení  nahlížel  Nejvyšší  správní  soud  v  rozsudku  ze  dne  3.  8.  2009  
ve věci sp. zn. 8 As 18/2008. Nejvyšší správní soud v citovaném případě zdůraznil, 
že předmětem licenčního řízení je pouze povolení k podnikatelské činnosti v oblasti 
plynárenství  a  že  právo  uvést  plynárenské  zařízení  do  provozu  a  nadále  jej 

pokračování 
- 7 - 
                            62 A 100/2013 
provozovat  ke  konkrétnímu  věcnému  účelu  (úpravě  plynu)  rozhodnutí  žalovaného  
v  řízení  in  merito  nezakládá  a  k  povolení  provozu  předmětného  plynárenského 
zařízení  byl  příslušný  správní  orgán  odlišný  od  žalovaného.  „Toto  řízení  není 
založeno na správním uvážení správního orgánu, který by se mohl pohybovat volně 
v  zákonem  vytyčených  hranicích.  Právní  úprava  stanoví  přesně  požadavky,  které 
musí  žadatel  o  licenci  splnit;  na  druhou  stranu  však  nedává  správnímu  orgánu 
možnost např. ve veřejném zájmu licenci po splnění zákonných požadavků neudělit. 
Důvodová  zpráva  k  energetickému  zákonu  a  ostatně  sama  logika  věci  nabízí 
přirovnání licence dle energetického zákona k živnostenskému oprávnění. Specialita 
této  regulace  a  tedy  vynětí  z  obecné  úpravy  živností  je  dána  jen  strategickým 
významem  energetiky  pro  chod  národního  hospodářství  a  životní  úroveň 
obyvatelstva…Znamená  to,  že  při  splnění  zákonem  stanovených  podmínek  musí 
správní orgán licenci udělit, nemá volbu, zda tak učiní či nikoliv.“
.  
IVa. Změna licence 
V  rámci  žalobní  argumentace  žalobce  uplatnil  námitku  nepřezkoumatelnosti 
rozhodnutí o změně licence. 
Ze správního spisu vyplynulo, že žalovaný o změně licence rozhodoval na základě 
žádosti  ohledně  změny  názvu  držitele  licence,  doložené  výpisem  z obchodního 
rejstříku.  
Podle  §  9  odst.  1  energetického  zákona  je  držitel  licence  povinen  neprodleně 
oznámit  Energetickému  regulačnímu  úřadu  změny  podmínek  pro  udělení  licence 
podle § 5 a všechny změny týkající se údajů a dokladů, které jsou stanoveny jako 
náležitosti  žádosti  o  udělení  licence  podle  §  7  energetického  zákona,  předložit  o 
nich doklady a požádat o změnu rozhodnutí o udělení licence.  
Podle  §  9  odst.  2  energetického  zákona  na  základě  oznámení  podle  odstavce  1 
Energetický regulační úřad rozhodne o změně rozhodnutí o udělení licence nebo o 
zrušení licence podle § 10 odst. 2 a 3 energetického zákona. 
V případě rozhodnutí o změně licence ve smyslu § 9 energetického zákona se jedná 
o  rozhodnutí  o  žádosti  o  změně  licence  a  to  ex  nunc  z toho  důvodu,  že  došlo  ke 
změnám  parametrů  podnikání  v licencované  oblasti.  V nyní  posuzovaném  případě 
z obsahu  žádosti  ze  dne  22.  8.  2011  jednoznačně  vyplývá,  a  je  jím  určen  předmět 
řízení  o  změně  licence,  že  touto  změnou  byla  změna  názvu  držitele  licence. 
Rozhodnutí o změně licence pak nemůže v soudním přezkumu obstát tehdy, jsou-li 
zásadně zpochybněny nosné skutkové důvody ve vztahu k předmětu řízení, tedy ve 
vztahu ke skutečnostem týkajícím se změny.  
Byť v sobě rozhodnutí o změně licence  v sobě zahrnuje původní, změnou dotčený 
text  licence,  neznamená  to,  že  by  mělo  právní  účinky  ve  smyslu  §  109  odst.  6 
správního  řádu,  tedy  mělo  za  následek  „odklizení“  předchozích  rozhodnutí 
týkajících  se  téže  licence.  Rozhodnutí  o  změně  licence  přitom  nemůže  být  dalším 
novým rozhodnutím o udělení licence již z toho důvodu, že se skutkově opírá pouze 
o  doklady  týkající  se  změny  a  zakládá  právní  účinky  pouze  ve  vztahu  k nově 

pokračování 
- 8 - 
                            62 A 100/2013 
posuzovaným  skutečnostem  v návaznosti  na  obsah  žádosti  (srov.  též  rozsudek 
Krajského soudu v Brně ze dne 19. 4. 2012 ve věci sp. zn. 62A 3/2011, potvrzený 
rozsudkem  Nejvyššího  správního  soudu  ze  dne  29.  5.  2013  ve  věci  sp.  zn.  
8 As 61/2012). 
Byť tedy žalovaný na základě žádosti osoby zúčastněné na řízení o změnu licence 
spočívající  ve  změně  názvu  držitele  licence  zvolil  formu  jakéhosi  „úplného  znění 
licence“ či kvazi nového rozhodnutí, jedná se o rozhodnutí, kterým bylo vyhověno 
žádosti  žadatele  –  tedy  je  nutné  jeho  obsah  posuzovat  ve  spojení  s  jeho  nosnými 
skutkovými důvody, které vyplývají ze žádosti o změnu a z obsahu správního spisu; 
změna původního rozhodnutí o udělení licence se tak seznatelně na základě obsahu 
správního spisu týká údaje o názvu držitele licence. 
Námitka  nepřezkoumatelnosti  rozhodnutí  o  změně  licence  pro  nesrozumitelnost  a 
nedostatek důvodů tak není důvodná.  
IVb. Udělení licence 
Žalobce především namítal, že žalovaný tím, že udělil licenci na výrobu elektřiny č. 
111017417  na  celkový  instalovaný  výkon  4,032  MW,  vybočil  z mezí  žádosti,  ve 
které  osoba  zúčastněná  na  řízení  žádala  o  udělení  licence  pro  zařízení  
podle  některých  listin  o  výkonu  4,036  MW,  podle  jiných  4,033  MW  a  dále 
pochybil,  pokud  neodstraňoval  rozpory  vyplývající  podle  žalobce  z jednotlivých 
podkladů,  včetně  revizní  zprávy,  pro  udělení  licence  ve  vztahu  k počtu  a  typu 
instalovaných panelů. 
Správní spis sp. zn. LIC-12591/2010-ERU vztahující se k žádosti o udělení licence 
obsahuje ve vztahu k namítaným vadám licenčního řízení listiny, z nichž vyplývají 
následující relevantní skutečnosti: 
-  formulář  „Seznam  jednotlivých  provozoven“  příloha  č.  12  k vyhlášce  
č.  426/2005  Sb.,  z níž  vyplývá,  že  žadatel  žádá  o  celkový  instalovaný 
výkon  provozovny  4,033,  přičemž  údaj  je  napsán  rukou  přes  nečitelné 
původně předtištěné číslo na třetím desetinném místě, 
 
-  formulář „Příloha k žádosti o udělení licence pro výrobu elektřiny“ příloha 
č.  13  k vyhlášce  č.  426/2005  Sb.,  v níž  je  u  položky  celkový  instalovaný 
výkon provozovny uvedeno 4,036 MWe – přičemž údaj je předtištěn, 
 
-  výkres  FVE  Svitavy  se  40ti  řadami  fotovoltaických  panelů  v jednotlivých 
skupinách  specifikovaných  takto:  SWK  230  W/34  2904  Modules,  SWK 
230  W/31  792  Modules,  SWK  235  W/31  2112  Modules,  REC  230  PE 
8712 Modules, REC 235 PE 2904 Modules, tedy jedná se o pět typů druhů 
fotovoltaických panelů,  
 
-  předávací  protokol  ze  dne  25.  11.  2010,  v němž  je  u  specifikace  FVE 
Svitavy uvedeno  - panely, výrobce/typ/počet/výkon: REC Solar As/ REC 
230PE/  8 712/  2,00376  Mwp,  REC  Solar  AS/REC  235PE/  2 904/0,68244 

pokračování 
- 9 - 
                            62 A 100/2013 
MWp,  SolarWorld/Sunmodule  SW230poly/  3 696/  0,85008  MWp  a 
SolarWorld/Sunmodule  SW235poly/  2 112/  0,49632,  celkem  instalovaný 
výkon je zde uveden 4,0323 MWp, 
 
-  revizní  zpráva  ze  dne  24.11.2010  revizního  technika  Pavla  PXXXXX, 
v níž je na první straně uvedeno 17 424 FV- panelů o výkonu 4 032,60 kW 
a  na  druhé  straně  je  uvedeno  „FVE  se  skládá  z 2 904  ks  fotovoltaických 
panelů REC 230PE s výkonem 235 Wp (682,44 kWp), 8 712 REC 230PE 
s výkonem  230  Wp  (2 003,76  Wp)  2 112  JWK  235W/31  (496,32  kWp), 
SWK  230W/31  (794,42  kW),  SWK  230W/34  (55,66  kWp).  K určení 
vnějších  vlivů  je  v revizní  zprávě  na  str.  2  uvedeno  Protokol  o  určení 
vnějších  vlivů  ČSN  33  2000-3  (protokol  vnějších  vlivů  viz  projektová 
dokumentace). 
Z protokolu  o  kontrole  Státní  energetické  inspekce  ze  dne  31.  1.  2011,  
č.  053102610,  která  proběhla  ve  FVE  Svitavy  dne  14.  12.  2010,  kterým  soud  
u  jednání  dokazoval,  vyplynulo,  že  na  konstrukcích  bylo  osazeno  ve  41  řadách 
7 424  fotovoltaických  panelů  (zde  se  podle  soudu  jedná  zcela  evidentně  
o  chybu  v  psaní,  když  správně  mělo  být  uvedeno  17 424)  o  výkonu  4,032  MWp, 
přičemž  je  připojena  tabulka  obsahující  typ  jednotlivých  panelů,  jejich  počet  a 
výkon celkem, v níž je uvedeno:  
-  panely REC 235 PE, 2 904 kusů, výkon 682 440 Wp, REC 230 PE, 8 712 
kusů,  výkon 2 003 760 Wp, SWK 235 W/31, 2 112 kusů, výkon 496 320 
Wp,  SWK  230  W/31,  3 454  kusů,  výkon  794 420  Wp,  SWK  230  W/34, 
242  kusů,  výkon  55 660  Wp.  Celkový  výkon  z tabulky  se  podává 
4 032 600 Wp.  
Z provedeného  dokazování  podle  soudu  vyplývá,  že  žalovaný  nepochybil,  pokud 
udělil osobě zúčastněné na řízení licenci na elektrárnu o výkonu 4,032 MW, neboť 
po převedení 4 032 600 Wp na MW je výsledek 4,0326 MW a po zaokrouhlení na 
tři 
desetinná 
místa 
(zaokrouhlením 
nahoru) 
dokonce 
více, 

to  
4,033  MW.  Je  tedy  zjevné,  že  žalovaný  nezaokrouhloval  na  tři  desetinná  místa 
nahoru, což však nemůže být vadou, pro kterou by měl soud rozhodnutí o udělení 
licence  zrušit.  Žalovaným  udělený  celkový  instalovaný  výkon  odpovídá  revizní 
zprávě,  předávacímu  protokolu  a  koresponduje  též  s celkovým  výkonem 
podávaným z protokolu o kontrole Státní energetické inspekce ze dne 31. 1. 2011,  
č.  053102610,  která  proběhla  dne  14.  12.  2010.  Sečetl-li  soud  jednotlivé  výkony 
panelů specifikované  v předávacím protokolu, je zřejmé, že součet zde uvedeného 
výkonu panelů je 4,0326 MW.  
V případě  údaje  uvedeného  pouze  na  jednom  z formulářů  k žádosti  –  „Příloha 
k žádosti  o  udělení  licence  pro  výrobu  elektřiny“,  a  to  „4,036  MWe“,  
se  evidentně  jedná  o  snadno  vysvětlitelnou  chybu  v psaní  číselného  údaje  4,0326 
MW,  či  4 032, 60  kW,  který  se  podává  z dalších  listin  obsažených  ve  správním 
spise.  Taková  chyba  v počítání  či  psaní  nemůže  bez  dalšího  zpochybnit  to,  jaké 
zařízení  a  o  jakém  výkonu  bylo  držiteli  licence  předáno.  Ostatně  ani  žalobce  nic 
takového neindikuje. 

pokračování 
- 10 - 
                            62 A 100/2013 
V případě  údaje  uvedeného  ručně  „4,033  MWe“  se  může  jednat  právě  
o výsledek již  výše popsaného  výpočtu zaokrouhlování. Ostatně osoba zúčastněná 
na  řízení  upozorňuje,  že  k tomu  mohlo  dojít  právě  zaokrouhlením  údaje  4 032,60 
kW z první strany revizní zprávy.  
V počtech  panelů  pak  soud  po  provedeném  dokazování  žádný  rozpor  neshledal, 
neboť  žalobcem  uváděný  rozpor  je  logicky  vysvětlitelný  tak,  že  došlo  k tomu,  že 
revizní 
technik 
opomněl 
do 
revizní 
zprávy 
uvést 
počet 
kusů  
u fotovoltaických panelů typu SWK 230W/31 o výkonu 794,42 kWp a typu SWK 
230W/34 o  výkonu 55,66  kWp. Podle  údajů  o výkonu a typu panelů se jednalo  o 
typ „SWK 230 W/31, 3 454 kusů, výkon 794 420 Wp“ a typ „SWK 230 W/34, 242 
kusů,  výkon  55 660  Wp“,  které  byly  specifikovány  v  protokolu  
o  kontrole  Státní  energetické  inspekce  ze  dne  31.  1.  2011,  č.  053102610.  Revizní 
technik  tedy  opomněl  uvést  počet  3 454  kusů  a  242  kusů.  Součtem  neuvedeného 
počtu panelů s ostatními uvedenými počty kusů pak celkový počet fotovoltaických 
panelů v revizní zprávě odpovídá právě číslu 17 424. 
Údaje  o  počtu  kusů  panelů  typu  SolarWorld/Sunmodule  SW230poly/  3 696/ 
0,85008  MWp,  uvedené  v předávacím  protokolu,  pak  odpovídají  součtu  kusů 
panelů typu SWK 230 W/31 (3 454 kusů o výkonu 794 420 Wp) a typu SWK 230 
W/34  (242  kusů  o  výkonu  55 660  Wp)  v revizní  zprávě  a  protokolu  o  kontrole 
Státní  energetické  inspekce  (3 454  +242  =  3  696).  V případě  údaje  2 112  JWK 
235W/31  (496,32  kWp)  v revizní  zprávě  se  uvedený  údaj  o  typu  panelů  liší 
v písmenu  „J“  namísto  „S“,  ale  počtem  a  výkonem  se  blíží  nejvíce  údaji 
„SW235poly/  2 112/  0,49632“  z předávacího  protokolu  a  údaji  „SWK  235  W/31, 
2 112  kusů,  výkon  496  320  Wp“,  uvedeném  v protokolu  o  kontrole  Státní 
energetické inspekce.  
Bez ohledu na to, že žalovaný neposoudil výše popsané rozdíly v identifikaci typu 
panelů  v revizní  zprávě  a  předávacím  protokolu  jako  případnou  vadu  žádosti,  
a tedy nevyzval žadatele o udělení licence k odstranění vad podání (rozsudek ze dne 
26. 6. 2008 ve věci sp. zn. 3 Ads 30/2007), nelze dospět k závěru, že tato skutečnost 
zásadním  způsobem  zpochybňuje  skutkový  stav  ohledně  dokončenosti  
a  celkového  instalovaného  výkonu  provozovny  FVE  Svitavy,  a  ani  k závěru,  že 
osoba  zúčastněná  na  řízení  nemohla  ve  vztahu  k udělení  licence  dovozovat  svoji 
dobrou  víru  ve  správnost  postupu  a  rozhodnutí  žalovaného,  který  její  žádosti  o 
udělení licence vyhověl. 
Namítal-li dále žalobce, že osobě zúčastněné na řízení nemohla být udělena licence 
na dobu 25 let, protože prokázala užívací právo pouze na dobu zkušebního provozu 
stanovenou  rozhodnutím  stavebního  úřadu,  pak  ani  s touto  argumentací  se  soud 
neztotožňuje.  
Podle  §  4  odst.  1  písm.  a)  a  e)  energetického  zákona  se  licence  na  výrobu  
a distribuci elektřiny uděluje nejvýše na 25 let. 
Podle  §  4  odst.  4  energetického  zákona  v  případě,  že  žadatel  o  udělení  licence 
doloží vlastnictví nebo jiné užívací právo k energetickému zařízení, které má sloužit 

pokračování 
- 11 - 
                            62 A 100/2013 
k výkonu licencované činnosti na dobu kratší než 25 let, licence se uděluje nejvýše 
na tuto dobu.  
Podle  soudu  nelze  zákonodárcem  použitý  termín  vlastnické  či  užívací  právo  k 
energetickému  zařízení  v  §  4  odst.  4  energetického  zákona  zaměňovat  za 
veřejnoprávní povolení „užívání“ stavby ve smyslu stavebně-právních předpisů. To 
naopak slouží k prokázání splnění technických předpokladů pro udělení licence.  
Prvotním  předpokladem  pro  to,  aby  za  splnění  dalších  podmínek  daných 
veřejnoprávními  předpisy  mohl  uživatel  získat  licenci  k podnikání  ve  státem 
regulovaném  odvětví  je  existence  soukromoprávního  titulu  k výkonu  licencované 
činnosti v energetickém zařízení, který lze prokázat způsoby, vyjmenovanými v § 7 
odst.  1  vyhlášky  č.  426/2005  Sb.  a  i  jiným,  důvodné  pochybnosti  nevzbuzujícím 
způsobem  (§  7  odst.  4  vyhlášky  č.  426/2005  Sb.).  Vlastnické  a  užívací  právo  ve 
smyslu  příslušných  ustanovení  energetického  zákona  a  vyhlášky  č.  426/2005  Sb. 
nelze  chápat  jinak,  než  ve  smyslu  soukromoprávním.  S  tím  pak  koresponduje  
i zákonodárcem stanovená doba pro udělení licence, tedy oprávnění k podnikání za 
regulované ceny, které se odvíjí právě od prokázání vlastnického či užívacího práva 
v soukromoprávním smyslu, což jednoznačně odpovídá pravidlu stanovenému v § 4 
odst. 4 energetického zákona ve spojení s § 7 odst. 1 a 4 vyhlášky č. 426/2005 Sb.  
 Jinými  slovy,  podnikání  v  regulovaném  odvětví  lze  povolit  pouze  takovému 
subjektu, který je prokazatelně vlastníkem energetického zařízení, či případně jeho 
oprávněným  uživatelem  ve  smyslu  soukromého  práva,  neboť  licenci  lze  udělit  
i  osobě  odlišné  od  vlastníka  energetického  zařízení.  Od  soukromoprávního  titulu 
k takovému typu zařízení se pak odvíjí činnost, která v řadě oblastí podléhá regulaci 
veřejnoprávními předpisy, zejména s ohledem na dotčený veřejný zájem. 
Rozhodnutím  stavebního  úřadu  ze  dne  24.  11.  2010,  č.j.  62128-10/OV-1110-
2010/mal,  o  zkušebním  provozu  do  30.  4.  2011,  pak  osoba  zúčastněná  na  řízení 
prokazovala  splnění  technických  předpokladů  pro  udělení  licence  (§  9  písm.  d/ 
vyhlášky  č.  426/2005  Sb.  ve  spojení  s  §  5  odst.  3  a  §  7  odst.  4  písm.  d/ 
energetického zákona), tedy způsobilosti energetického zařízení provozu. Případné 
pozdější  neudělení  kolaudačního  souhlasu  pro  další  provoz  stavby  by  mohlo  být 
důvodem  pro  odnětí  licence,  ovšem  nikoli  z  důvodu  „pozbytí“  vlastnického  či 
užívacího práva, ale technických předpokladů pro podnikání v licencované oblasti.  
Nelze  tak  dospět  k důvodnému  závěru,  že  s ohledem  na  stanovení  zkušebního 
provozu  stavebním  úřadem  měla  být  ve  smyslu  §  4  odst.  4  energetického  zákona 
udělena  licence  pouze  na  dobu  zkušebního  provozu.  Za  dané  situace  pak  tedy 
nebylo  důvodu,  aby  žalovaný  nevyhověl  žádosti  osoby  zúčastněné  na  řízení  a 
neudělil  jí  licenci  na  25  let,  protože  soukromoprávní  titul  k zařízení  FVE  Svitavy 
osoba zúčastněná v řízení o udělení licence prokázala, což ostatně nezpochybnil ani 
žalobce.  
K námitce, že v řízení o udělení licence nebylo zjištěno, zda FVE Svitavy patří mezi 
vyhrazená  elektrická  zařízení  ve  smyslu  přílohy  č.  1  k vyhlášce  
č.  73/2010  Sb.,  soud  uvádí,  že  nelze  dovodit,  že  udělení  licence  žalovaným 

pokračování 
- 12 - 
                            62 A 100/2013 
k podnikání  v regulovaném  odvětví  se  muselo  skutkově  opírat  i  o  žalobcem 
zmiňované zjištění.  
Podle § 5 odst. 3 energetického zákona fyzická nebo právnická osoba, která žádá o 
udělení  licence,  musí  prokázat,  že  má  finanční  a  technické  předpoklady  
k  zajištění  výkonu  licencované  činnosti.  Fyzická  nebo  právnická  osoba  žádající  
o udělení licence je povinna doložit vlastnické nebo užívací právo k energetickému 
zařízení,  které  má  sloužit  k  výkonu  licencované  činnosti.  Není-li  žadatel  o  licenci 
vlastníkem  energetického  zařízení,  je  povinen  doložit  i  souhlas  vlastníka 
energetického zařízení s jeho použitím  k účelům  vymezeným tímto zákonem, a to 
nejméně po dobu, na kterou má být licence udělena. Energetické zařízení musí mít 
technickou  úroveň  odpovídající  právním  předpisům  a  technickým  normám. 
Finanční  předpoklady  není  povinen  prokazovat  žadatel  o  licenci  na  výrobu 
elektřiny, pokud bude instalovaný elektrický výkon výrobny elektřiny nižší než 200 
kW,  nebo  žadatel  o  licenci  na  výrobu  tepelné  energie,  pokud  bude  instalovaný 
tepelný výkon zdroje tepelné energie nižší než 1 MW. 
Podle § 9 písm. d) vyhlášky 426/2005 Sb. se u energetických zařízení ve zkušebním 
provozu technické předpoklady prokazují souhlasem stavebního úřadu se zahájením 
zkušebního  provozu  před  vydáním  kolaudačního  rozhodnutí,  rozhodnutím  o 
prozatímním užívání stavby ke zkušebnímu provozu nebo rozhodnutím stavebního 
úřadu, že kolaudační souhlas lze vydat jen po provedení zkušebního provozu, a dále 
dokladem  prokazujícím splnění požadavků  k  zajištění bezpečnosti práce (zpráva  o 
revizi)  stanovených  zvláštním  právním  předpisem;  po  provedení  zkušebního 
provozu dokládá žadatel kolaudační souhlas.  
Podle  soudu  je  odkaz  revizního  technika  na  protokol  o  určení  vnějších  vlivů 
postačující.    Z  výše  citované  právní  úpravy  podle  soudu  nelze  dovodit  oprávnění 
žalovaného  posuzovat  v  licenčním  řízení  technickou  dokumentaci  energetického 
zařízení z hlediska posouzení toho, do jaké třídy ve smyslu vyhlášky č. 73/2010 Sb. 
zařízení  FVE  Svitavy  spadá,  a  to  obzvláště  za  situace,  kdy  stavební  úřad  jeho 
zkušební  provoz  za  stanovených  podmínek  již  povolil.  Odpověď  na  tuto  otázku 
poskytuje  technická  dokumentace  stavby  energetického  zařízení  a  tu  musel  mít 
k dispozici stavební úřad při svém rozhodování.  Z výše citovaných ustanovení dále 
vyplývá,  že  v  licenčním  řízení  je  žadatel  o  licenci  povinen  pouze  doložit  splnění 
technických  požadavků  rozhodnutím  stavebního  úřadu  a  dokladem  prokazujícím 
zajištění revize energetického zařízení ve vztahu k bezpečnosti práce; jedná se o tzv. 
povinné důkazy, předkládané spolu se žádostí o udělení licence.  
Aniž  by  tedy  soud  musel  dokazovat  vyjádřením  Technické  inspekce  České 
republiky, jak navrhoval žalobce a protokolem o určení vnějších vlivů, doloženým 
osobou  zúčastněnou  na  řízení  soudu,  nelze  souhlasit  s tím,  že  žalovanému  nebylo 
prokázáno  splnění  technických  předpokladů  k zajištění  výkonu  licencované 
činnosti,  resp.  že  by  jejich  nesplnění  vyplývalo  z odkazu  revizního  technika  na 
Protokol o určení vnějších vlivů v revizní zprávě.  
K žalobní argumentaci týkající se  neprokázání finančních předpokladů soud uvádí, 
že  požadavek  na  prokázání  finančních  předpokladů  žadatele  o  licenci,  tedy 

pokračování 
- 13 - 
                            62 A 100/2013 
schopnosti  finančně  zabezpečit  provoz  zařízení,  je  legitimním  požadavkem  
s ohledem na to, že se jedná o podnikání v licencované oblasti s energií, která má 
strategický  význam  z  hlediska  hospodaření  a  bezpečnosti  státu,  jak  se  ostatně 
podává  i  z důvodové  zprávy  k  energetickému  zákonu.  „…[Z]ákladním 
předpokladem  udělení  licence  je  splnění  podmínek  uvedených  v  tomto  zákoně, 
obdobně jako je tomu v živnostenském zákoně. Vzhledem k charakteru energie, ke 
složitosti  energetických  systémů  a  náročnosti  jejich  obsluhy,  a  to  i  z  hlediska 
veřejného  ohrožení,  je  stanovena  věková  hranice  pro  udělení  licence  na  21  let.  Z 
obdobných důvodů musí žadatel o udělení licence stanoveným způsobem prokazovat 
svoji  odbornou  způsobilost  a  bezúhonnost.  Žadatel  musí  kromě  výše  uvedených 
podmínek prokázat, že je schopen dlouhodobě financovat své podnikatelské aktivity, 
že  vlastní,  nebo  má  pronajato,  technologické  zařízení  pro  plynulé  zajištění 
dodávek.“
  (důvodová  zpráva  k  návrhu  zákona,  sněmovní  tisk  č.  535/0,  digitální 
repositář www.psp.cz). 
Podle  §  5  odst.  6  energetického  zákona  se  finančními  předpoklady  rozumí 
schopnost  žadatele  finančně  zabezpečit  provozování  činnosti,  na  kterou  je 
vyžadována  licence,  a  schopnost  zabezpečit  závazky  nejméně  na  období  5  let. 
Finanční  předpoklady  žadatel  nesplňuje,  pokud  v  průběhu  uplynulých  3  let  soud 
zrušil  konkurs  vedený  na  majetek  žadatele  proto,  že  bylo  splněno  rozvrhové 
usnesení,  nebo  soud  zamítl  insolvenční  návrh  proto,  že  majetek  dlužníka  nebude 
postačovat k úhradě nákladů insolvenčního řízení, nebo rozhodl o zrušení konkursu 
proto,  že  majetek  dlužníka  je  zcela  nepostačující.  Žadatel  o  licenci  není  finančně 
způsobilý,  jestliže  má  evidovány  nedoplatky  na  daních,  clech  a  poplatcích, 
pojistném  na  sociálním  zabezpečení,  příspěvku  na  státní  politiku  zaměstnanosti 
nebo pojistném na všeobecné zdravotní pojištění a na pokutách.  
Podle  §  8  odst.  7  vyhlášky  č.  426/2005  Sb.  žadatel  o  udělení  licence  na  výrobu 
elektřiny ze zařízení využívajícího obnovitelný zdroj energie, které je nově uváděno 
do provozu, finanční předpoklady dále prokazuje konečným rozpočtem jednotlivých 
položek realizovaných investic potřebných pro uvedení tohoto zařízení do provozu, 
souvisí s prokazováním finančních předpokladů.  
O tom, že u osoby zúčastněné na řízení v průběhu uplynulých 3 let nedošlo k tomu, 
že by soud zrušil konkurs vedený na její majetek proto, že bylo splněno rozvrhové 
usnesení,  nebo  zamítl  insolvenční  návrh  proto,  že  majetek  nebude  postačovat  k 
úhradě  nákladů  insolvenčního  řízení,  nebo  rozhodl  o  zrušení  konkursu  proto,  že 
majetek  osoby  zúčastněné  na  řízení  je  zcela  nepostačující,  není  mezi  účastníky 
řízení  sporu.  Není  ani  sporu  o  to,  že  osoba  zúčastněná  na  řízení  nemá  evidovány 
nedoplatky  na  daních,  clech  a  poplatcích,  pojistném  na  sociálním  zabezpečení, 
příspěvku na státní politiku zaměstnanosti nebo pojistném na  všeobecné zdravotní 
pojištění a na pokutách; což vše představuje závažné skutečnosti na straně žadatele 
o udělení licenci, s nimiž zákon spojuje fikci, že takový žadatel nesplňuje finanční 
předpoklady pro podnikání v licencované oblasti. 
 

pokračování 
- 14 - 
                            62 A 100/2013 
V řízení  o  udělení  licence  osoba  zúčastněná  na  řízení,  100%  vlastněná  společností 
Scatec  Solar  s.r.o.,  doložila,  že  dodavatelem  stavby  FVE  Svitavy  byla  společnost 
Scatec  Solar  AS.  Dále  doložila  „podnikatelský  plán“,  z něhož  se  k dlouhodobé 
schopnosti 
financování 
podnikatelského 
záměru 
podává,  
že financování projektu výstavby je zajištěno formou úvěru u Nordea Bank Norge 
ASA  a  vlastní  zdroje  jsou  zajištěny  od  společníka  Scatec  Solar  s.r.o.  Dále  je 
součástí  správního  spisu  Exportní  smlouva  o  generální  dodávce  fotovoltaické 
elektrárny  „Svitavy“,  uzavřená  mezi  společností  Scatec  Solar  AS,  společností 
s ručením omezeným podle zákonů Norska a FVE Svitavy s.r.o., ze dne 9.11.2010 
(dále  jen  „Exportní  smlouva“).  Dále  osoba  zúčastněná  na  řízení  doložila  formulář 
„Finanční  bilance  žadatele  o  licenci  pro  licencovanou  činnost  –  výhled,  příloha  
č. 23 k vyhlášce č. 426/2005 Sb.“. 
Z výpisu z obchodního rejstříku vyplynulo, že v roce 2010 norská společnost Scatec 
Solar AS vlastnila 99,99 % podíl v mateřské společnosti osoby zúčastněné na řízení. 
Osoba  zúčastněná  na  řízení  dále  u  jednání  soudu  předložila  čestné  prohlášení  o 
financování  ze  dne  15.4.2015,  pana  Raymonda  CXXXXX,  ředitele  společnosti 
Scatec  Solar  ASA  (dříve  Scatec  Solar  AS),  že  v době  podání  žádosti  
o licenci byla společnost Scatec Solar ASA zavázána odložit splatnost úhrady kupní 
ceny  za  FVE  Svitavy  dle  Exportní  smlouvy  a  zajistit  financování  provozu  osoby 
zúčastněné  na  řízení  v souladu  s právními  předpisy  České  republiky.  Osoba 
zúčastněná  na  řízení  dále  u jednání  soudu  předložila  dohodu  uzavřenou  mezi 
společnostmi  Scatec  Solar  AS  a  Scatec  Solar  s.r.o.  ze  dne  7.1.2011  o  tom,  že 
společnost  Scatec  Solar  AS  se  zavazuje  poskytnutím  půjčky  v rámci  až 
1 000 000 000  Kč  společnosti  Scatec  Solar  s.r.o.  zvýšit  ekvitu  jejích  dceřiných 
společností, které vlastní a provozují fotovoltaické elektrárny v České republice. 
Těmito listinami (jakož i již zmiňovaným protokolem o kontrole Státní energetické 
inspekce)  soud  ve  smyslu  §  52  odst.  1  s.ř.s.  u  jednání  dokazoval,  a  to  za  účelem 
širšího objasnění skutkového stavu finanční  situace osoby  zúčastněné  na řízení  ke 
dni  vydání  žalobou  napadeného  rozhodnutí  o  udělení  licence  (§  75  odst.  1  s.ř.s.). 
Takovému doplnění dokazování, jehož rámec byl ostatně vymezen žalobními body, 
v omezeném rozsahu nepředstavujícím přímo  nahrazení činnosti správního orgánu, 
podle  zdejšího  soudu  nic  nebránilo.  Zdejší  soud  připomíná,  že  je  především 
garantem  práva  na  spravedlivý  proces  (čl.  36  a  násl.  Listiny  základních  práv  a 
svobod).  Ostatně  i  Nejvyšší  správní  soud  opakovaně  judikoval,  že  z  §  75  odst.  1 
s.ř.s. vyplývá, že pro soud není rozhodující, zda po vydání napadeného rozhodnutí 
došlo ke změnám právní úpravy nebo skutkových okolností. Předmětné ustanovení 
však  nebrání  tomu,  aby  soud  při  svém  rozhodování  vycházel  z  dokumentů,  které 
vznikly  až  po  vydání  žalobou  napadeného  správního  rozhodnutí,  pokud  popisují 
stav,  jež  ke  dni  rozhodování  správního  orgánu  objektivně  existoval  (rozsudek 
Nejvyššího  správního  soudu  ze  dne  27.11.2013,  č.j.  4  As  141/2013-28).  Specifika 
správního  soudnictví  spočívají  zejména  v přezkumu  činnosti  správních  orgánů. 
Těžištěm není primární nalézání skutkového stavu  věci dokazováním, ale kontrola 
správnosti  a  úplnosti  zjištění  skutkového  stavu  správními  orgány.  Tato  kontrola 
je v souladu  se  zásadou  plné  jurisdikce  prováděna  zejména  autonomním 
hodnocením  důkazů  již provedených  správními  orgány,  případně  též  provedením 

pokračování 
- 15 - 
                            62 A 100/2013 
v žalobě navržených důkazů dalších, zvláště pak těch, které byly správními orgány 
opomenuty  a  mohou  přitom  podle  názoru  soudu změnit  náhled  na  skutkové 
okolnosti  věci  (rozsudek  Nejvyššího  správního  soudu  ze  dne  15.1.2015,  č.j.  1  As 
145/2014 - 61). 
Soud  na  základě  obsahu  správního  spisu  a  provedeného  dokazování  dospěl  
k závěru, že osoba zúčastněná na řízení v době vydání rozhodnutí o udělení licence 
splňovala finanční předpoklady pro podnikání v licencované oblasti, a to s ohledem 
na  to,  že  jako  dceřiná  společnost  společnosti  Scatec  Solar  s.r.o.,  spadající  do 
skupiny  společností  norské  společnosti  Scatec  Solar  ASA,  měla  garantovány 
finanční  prostředky  na  výstavu  a  na  provoz  fotovoltaické  elektrárny,  jako 
investičního záměru v ČR. Je-li základním smyslem výše citované zákonné úpravy 
zajistit, že držitelé licencí na výrobu elektřiny jsou schopni dlouhodobě financovat 
své  podnikatelské  aktivity  ve  strategickém  odvětví  energetiky,  pak  i  přesto,  že 
žalovaný 
nevyzval osobu 
zúčastněnou 
na 
řízení 
k doložení 
tvrzení 
v podnikatelském  plánu  příslušnými  listinami,  nelze  dospět  k závěru,  že  by 
rozhodnutí o udělení licence vykazovalo tak závažné deficity skutkových podkladů, 
že  by  soud  mohl  dospět  k  závěru  o  nepřezkoumatelnosti  rozhodnutí  žalovaného 
v otázce  posouzení  finančních  předpokladů,  či  dokonce  „zatemnění“  finanční 
situace  osoby  zúčastněné  na  řízení  v době  rozhodování  žalovaného  a  zpochybnění 
její  dobré  víry  ve  správnost  postupu  žalovaného,  pokud  její  žádosti  o  udělení 
licence vyhověl.  
Dokazováním  u  jednání  má  soud  pochybnosti  o  schopnosti  osoby  zúčastněné  na 
řízení  dostát  zákonnému  požadavku  dlouhodobě  financovat  provoz  fotovoltaické 
elektrárny za rozptýlené, a to obzvláště za situace, kdy ani žalobce nezpochybňuje, 
že osoba zúčastněná na řízení FVE  Svitavy bez jakýchkoli žalobcem avizovaných 
finančních problémů od okamžiku udělení licence provozuje.  
IVc. 
Soud tak uzavírá, že s ohledem na výše uvedenou podrobnou argumentaci neshledal 
žádný  z  uplatněných  žalobních  bodů  důvodným.  Proto  žalobu  jako  nedůvodnou 
podle § 78 odst. 7 s.ř.s. zamítl.  
Soud  nedokazoval  k žalobě  připojenou  kopií  přípisu  žalovaného  ze  dne  
31.  10.  2013,  týkající  se  upřesnění  rozdílu  ve  výnosech  po  dobu  20  let  u  osoby 
zúčastněné  řízení,  a  ani  kopií  „Sdělení  Energetického  regulačního  úřadu“,  neboť 
tyto listiny neměly pro meritum věci jakoukoli skutkovou relevanci. Soud si dále ve 
smyslu  §  52  odst.  1  s.ř.s.  neosvojil  potřebu  dokazovat  dalšími  listinami 
předloženými  osobou  zúčastněnou  na  řízení;  pro  posouzení  důvodnosti  žaloby  to 
nepovažoval za nezbytné.  
V. Náklady řízení 
O nákladech řízení soud rozhodl podle § 60 odst. 1 s.ř.s., podle něhož nestanoví-li 
tento  zákon  jinak,  má  účastník,  který  měl  ve  věci  plný  úspěch,  právo  na  náhradu 
nákladů  řízení  před  soudem,  které  důvodně  vynaložil  proti  účastníkovi,  který  ve 
věci úspěch neměl.  

pokračování 
- 16 - 
                            62 A 100/2013 
Žalobce nebyl  ve  věci úspěšný, a proto  mu právo na náhradu nákladů řízení proti 
žalovanému nenáleží; to náleží žalovanému. Tomu však žádné náklady vynaložené 
nad rámec jeho běžné úřední činnosti nevznikly. 
Ve  vztahu  k  osobě  zúčastněné  na  řízení  pak  soud  rozhodl  tak,  že  nemá  právo  na 
náhradu nákladů řízení o žalobě. Osoba zúčastněná na řízení má právo na náhradu 
pouze  těch  nákladů,  které  jí  vznikly  v  souvislosti  s  plněním  povinnosti,  kterou  jí 
soud  uložil;  případně  jí  soud  může  z  důvodů  zvláštního  zřetele  hodných  na  návrh 
přiznat i náhradu dalších nákladů řízení (§ 60 odst. 5 s.ř.s.). V daném případě však 
žádná z těchto zákonem předvídaných situací nenastala.   
P o u č e n í : 
Proti tomuto rozhodnutí lze podat kasační stížnost ve lhůtě dvou týdnů ode dne jeho 
doručení.  Kasační  stížnost  se  podává  ve  dvou  (více)  vyhotoveních  
u  Nejvyššího  správního  soudu,  se  sídlem  Moravské  náměstí  6,  Brno.  O  kasační 
stížnosti rozhoduje Nejvyšší správní soud. 
Lhůta pro podání kasační stížnosti končí uplynutím dne, který se svým označením 
shoduje  se  dnem,  který  určil  počátek  lhůty  (den  doručení  rozhodnutí).  Připadne-li 
poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejblíže 
následující  pracovní  den.  Zmeškání  lhůty  k  podání  kasační  stížnosti  nelze 
prominout. 
Kasační  stížnost  lze  podat  pouze  z  důvodů  uvedených  v  §  103  odst.  1  s.ř.s.  
a  kromě  obecných  náležitostí  podání  musí  obsahovat  označení  rozhodnutí,  proti 
němuž směřuje, v jakém rozsahu a z jakých důvodů jej stěžovatel napadá, a údaj o 
tom, kdy mu bylo rozhodnutí doručeno. 
V  řízení  o  kasační  stížnosti  musí  být  stěžovatel  zastoupen  advokátem;  to  neplatí, 
má-li stěžovatel, jeho zaměstnanec nebo člen, který za něj jedná nebo jej zastupuje, 
vysokoškolské právnické vzdělání, které je podle zvláštních zákonů vyžadováno pro 
výkon advokacie. 
 
V Brně dne 23. dubna 2015 
 
 
Za správnost vyhotovení:                                         JUDr. David Raus, Ph.D.,v.r. 
Romana Lipovská                                                             předseda senátu