Toto je HTML verze žádosti o svobodnému přístupu k informacím 'Informace o plnění opatření pro řešení sociálních nepokojů'.

III. 
 
Informace o plnění opatření pro řešení sociálních nepokojů podle usnesení 
vlády č. 935 ze dne 11. prosince 2013 
 
1)  Návrh 
mechanismů 
dlouhodobé 
finanční 
podpory 
sociální 
práce 
a  garancí  minimální  kapacity  sítě  preventivních  sociálních  služeb  v  sociálně 
vyloučených lokalitách (bod II./1./ba usnesení vlády č. 935/2013) 
Oblast financování sociální práce 
Podle ustanovení § 92 a § 93 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (dále 
též  „zákon“),  zajišťují  tyto  sociální  agendy  krajské  úřady  a  obecní  úřady  obcí 
s  rozšířenou  působností,  v  současné  době  je  transfer  finančních  prostředků 
zajištěn  v  podobě  neúčelového  příspěvku  na  výkon  státní  správy  
na  veškeré 
agendy, jež stát deleguje ve výkonu na tyto administrativně správní úrovně. Návrh na 
garantování účelového financování sociální práce a tím i faktického zajištění výkonu 
sociální  práce  v  rámci  preventivních  opatření  proti  sociálním  nepokojům  vychází 
z  analogického  způsobu  financování  jiné  sociální  agendy  –  výkonu  sociálně-právní 
ochrany  dětí,  tj.  účelové  dotace.  Účelová  dotace  se  může  poskytnout  pouze  na 
základě  zákonného  titulu,  navrhuje  se  tedy  novelou  zákona  o  sociálních 
službách  včlenit  ustanovení  o  financování  části  sociálních  agend,  tj.  činností 
sociální  práce  a  koordinace  sociálních  služeb
  (vč.  sociální  kurately  dospělých 
osob a koordinace dlouhodobé péče pro seniory a osoby se zdravotním postižením). 
Na základě zkušenosti je nutné konstatovat, že počet sociálních pracovníků  – 
zaměstnanců  úřadů  obcí  zařazených  k  výkonu  agend  sociální  práce 
v  přenesené  působnosti  pozvolna  klesá
  v  souvislosti  s  rušením  sociálních 
oddělení  či  jejich  slučováním  s  jinými,  zatímco  vývoj  počtu  sociálních  jevů 
vyžadujících odborné řešení je naprosto opačný. Za účelem zabránění úplné redukci 
preventivní  formy  sociální  práce  ve  veřejné  správě,  jejímž  hlavním  garantem  je 
i  z  hlediska  Listiny  základních  práv  a  svobod  stát  (sociální  práva  občanů  ČR)  se 
navrhuje  vytvořit  účelový  dotační  titul  pro  financování  agend  na  úrovni  místní 
samosprávy.  Krajským  úřadům  musí  být  analogicky  zajištěny  obdobný  rozsah 
a forma finanční podpory jako v území. 
Financování povinností úřadu obce s rozšířenou působností, uvedených v § 92 písm. 
b)  až  d)  zákona,  které  jsou  přímým  výkonem  sociální  práce  s  osobami,  které  se 
nacházejí  na  území  obce  s  rozšířenou  působností,  není  zajištěno  žádným  účelově 
vázaným  finančním  příspěvkem  nebo  dotací.  To  znamená,  že  přestože  je  stát 
povinen prostřednictvím úřadů uvedených typů obcí zajistit výkon mikropraxe sociální 
práce  (zejm.  koordinace  sociální  pomoci  lidem  s  potřebou  dlouhodobé  péče,  bez 
kompetencí  k  zajištění  si  adekvátního  bydlení  a  běžnému  životu,  tj.  kontraktace 
pomoci osobám ohroženým sociálním vyloučením u poskytovatelů sociálních služeb, 
a  dále  přímá  práce  s  osobami  s  využitím  metod  sociální  práce  (případový  proces, 
sociální  terapie,  krizová  intervence  a odborné  sociální  poradenství)),  nemá  v  rukou 
kromě  metodických  doporučení  žádný  konkrétní  nástroj  pro  podporu  sociální  práce 
na  obcích,  tj.  není  žádný  účelově  definovaný  finanční  příspěvek  úřadům  obcí 
poskytován. 
 
 

 

Obecně  se  počítá  s  tím,  že  agendy  jsou  financovány,  a  to  v  podobě 
neúčelového  příspěvku  na  výkon  státní  správy.  Výkon  je  však  zákonnou 
povinností, nelze jej nezajistit a forma neúčelového příspěvku na výkon státní 
správy  nezaručuje  ani  účelné,  ani  hospodárné  vynaložení  finančních 
prostředků  z  kapitoly  všeobecná  pokladní  správa  na  tyto  sociální  agendy  na 
úřadech  obcí  s  rozšířenou  působností.  
Dalším  rizikovým  faktorem  je  při 
dosavadním  způsobu  financování  skrze  příspěvek  na  výkon  nízká  priorizace 
sociálních  agend  na  úřadu  obce  oproti  správním  řízením  –  žádostem  o  vydání 
rozhodnutí ve věcech civilních, živností, stavebních, dopravních apod. 
MPSV proto navrhuje včlenit do novely zákona o sociálních službách, která se 
bude  připravovat  v roce  2015,  § 103  upravující  dotační  titul  určený  obcím 
s  výkonem  státní  správy  v  přenesené  působnosti  (tzv.  III.  typu)  a  novelizující 
ustanovení vkládající nový § 65a v zákoně č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné 
nouzi,  ve  znění  pozdějších  předpisů  upravující  dotační  titul  určený  obcím  s 
výkonem  státní  správy  v  přenesené  působnosti
  (tzv.  II. typu).  Cílem  je  zajištění 
garance  výkonu  sociální  práce  v  přenesené  působnosti  ve  správních  obvodech 
těchto obcí.  Původně  zvažovaná řešení (účelově  vázaný příspěvek na výkon státní 
správy  v  přenesené  působnosti,  změna  rozpočtového  určení  daní)  byla  shledána 
administrativně náročná a neefektivní. 
Realizace  výše  uvedeného  opatření  by  vyžadovala  roční  náklady  v  objemu 
673.951.169 Kč. 

 
Oblast plánování a financování služeb sociální prevence 
Dlouhodobá  strategie  financování  sociálních  služeb  vychází  především  ze 
stanovení  průměrné  nákladovosti  jednotlivých  typů  služeb
.  Při  výpočtu  této 
průměrné  hodnoty  jsou  zohledňovány  náklady  osobní  a  náklady  ostatní  (provozní). 
Osobní  náklady  jsou  vypočítány  jako  součin  mezd  (platů)  jednotlivých  pracovníků 
a jejich pracovních úvazků. Dle potřeby může být pro účely výpočtu nákladů počítáno 
se  všemi  zaměstnanci,  případně  pouze  s pracovníky  v přímé  péči.  Ostatní  náklady 
jsou dopočítávány na základě procentuální výměry, která bude stanovena na základě 
analýz  systému  výkaznictví  MPSV  (pro  každý  typ  služby  bude  na  základě 
vykázaných údajů stanoven poměr osobních a ostatních nákladů (př. 80:20).  
Po  vypočtení  těchto  průměrných  nákladů  lze  uplatnit  rozdílné  přístupy  k tomu, 
z jakých zdrojů mají být tyto náklady pokryty – lze stanovit podíly jednotlivých zdrojů, 
spoluúčasti atd. Uvedený postup výpočtu je univerzální pro použití v praxi. Výhodou 
je  jednoduchost  konstrukce  výpočtu,  stejně  jako  snadné  zjištění  potřebných  údajů 
(mzdová/platová  úroveň,  počty  úvazků).  Jeho  zásadním  předpokladem  je  ovšem 
stanovení  potřebné  personální  kapacity  pro  danou  lokalitu  (potřebnost,  která  musí 
odpovídat sociodemografickým charakteristikám dané lokality). 
Ze  zkušeností  vyplývá,  že  uvedená  opatření  tedy  budou  řešena  v rámci  systému 
sociálních služeb především službami sociální prevence, nejvíce pak prostřednictvím 
těchto  druhů  služeb:  terénní  programy,  nízkoprahová  zařízení  pro  děti  a  mládež  a 
sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi. 
Předpokládané 
roční 
náklady 
na 
realizaci 
tohoto 
opatření 
činí 
1.283.103.000 Kč. 

 

Náklady  na  opatření  budou  realizovány  především  prostřednictvím  specifických 
projektů  z prostředků  Evropské  Unie,  respektive  Evropského  sociálního  fondu.  To 
předpokládá minimální účast státního rozpočtu dle podílu spolufinancování, který se 
může  lišit  dle  jednotlivých  příjemců  projektu.  Dále  budou  opatření  hrazena  ze 
státních  dotací  na  sociální  služby,  dle  §101a  a  104  zákona.  Vzhledem  k aktuální 
situaci  (ukončování  minulého  programovacího  období,  nastavování  období  2014  – 
2020)  je  obtížné  predikovat  podíl  financování  z prostředků  Evropského  sociálního 
fondu a státního rozpočtu. 
V příloze  tohoto  materiálu  je  tabulka  č.  1  shrnující  financování  služeb  sociální 
prevence  a  uvedených  tří  druhů  za  poslední  tři  roky,  a  to  jak  z prostředků 
Evropského sociálního fondu, tak i státního rozpočtu.  Z tabulky vyplývá, že objem 
prostředků  určených  na  financování  služeb  sociální  prevence  z uvedených 
zdrojů  se  v letech  příliš  nemění  (pohybuje  se  okolo  2  mld.  Kč/rok),  příliš  se 
nemění  ani  podíl  vybraných  tří  druhů  služeb  na  celkovém  objemu  prostředků 
na  služby  sociální  prevence  (vždy  okolo  30%  alokace).
  Mění  se  ovšem  podíl 
financování v rámci uvedených zdrojů. Lze ovšem konstatovat, že tento stav přetrvá i 
v dalším  programovacím  období.  Podíl  národních  zdrojů  k  evropským  tak  bude 
oscilovat mezi 60:40 a 40:60. 

 
V rámci  návrhu  Metodiky  MPSV  stanovuje  Základní  principy  a  priority  dotačního 
řízení,  které  vycházejí  z dlouhodobých  priorit  resortu  pro  oblast  sociálních  služeb 
a jsou následující: 
  Vyloučení střetu zájmů. 
  Rovný přístup ke všem poskytovatelům.  
  Výpočet  dotace  stanovený  jednotným  nediskriminujícím  způsobem 
(objektivizovaným výpočtem) pro všechny poskytovatele služeb bez ohledu na 
jejich  právní  formu.  V  rámci  řízení  o poskytnutí  dotace  žádají  o finanční 
podporu  na  sociální  služby  i  krajské  příspěvkové  organizace,  kterým 
vypočtená dotace bude do jejich rozpočtů poskytována formou tzv. „příspěvku“ 
v souladu  se  zákonem  č. 250/2000  Sb.,  v případě  ostatních  poskytovatelů 
služeb bude dotace na sociální službu poskytnuta formou „dotace“ na základě 
Smlouvy uzavřené s  krajem. 
  Střednědobé plány rozvoje sociálních služeb jakožto podklad pro poskytování 
dotací. 
  Podpora terénních a ambulantních služeb sociální péče. 
  Podpora sociálních služeb zaměřených na podporu dětí ohrožených sociálním 
vyloučením,  včetně  podpory  jejich  případných  pěstounských  rodin,  a  dále 
sociálních  služeb  zaměřených  na  jednotlivce  ohrožené  předlužením  a  s  tím 
souvisejícími sociálně nežádoucími jevy.  
  Podpora  pobytových  služeb  sociální  péče  realizující  kroky  vedoucí 
k deinstitucionalizaci a humanizaci. 
  Podpora  zásad  a  principů  paliativní  péče  v  zařízeních  pobytových  sociálních 
služeb  uvedených  v  §  48  (domovy  pro  osoby  se  zdravotním  postižením), 
 v § 49 (domovy pro seniory) a v § 50 (domovy se zvláštním režimem) zákona 
č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. 
  Zajištění  efektivního  financování  sociálních  služeb,  zejména  ve  vztahu 
k příspěvkovým organizacím a neziskovému sektoru. 
 

 

Plánování poskytování sociálních služeb 
Dlouhodobá strategie v oblasti činnosti sociálních služeb si klade za cíl zvýšit 
flexibilitu  sociálních  služeb  v oblasti  včasné  reakce  na  řešení  sociálních 
nepokojů.
  Jedná  se  o  rozšíření  nabídky  činností  sociálních  služeb  (např. 
komunitní  sociální  práce).  Díky  tomuto  rozšíření  je  možné  realizovat  intervence 
preventivního charakteru
které mají minimalizovat výskyt sociálních nepokojů
dále  je  možné  realizovat  včasné  intervence,  které  vedou  k aktivnímu  řešení 
sociálních nepokojů. Primárně se jedná o změnu v obsahu intervencí ze strany výše 
zmíněných druhů sociálních služeb – terénní programy (§ 69 zákona), nízkoprahová 
zařízení  pro  děti  a  mládež  (§  62  zákona)  a  sociálně  aktivizační  služby  pro  rodiny 
s dětmi  (§  65  zákona).  Nová  nabídka  služeb  umožní  rozšíření  možností  spolupráce 
s dalšími místními aktéry, především s obcemi.  
Základem pro zefektivnění a zkvalitnění procesu poskytování sociálních služeb 
je  profesionalizace  sociálních  pracovníků
  a  dalších  pracovních  pozic  v rámci 
sociálních  služeb.  Proto  pracujeme  na  změně  systému  vzdělávání  pracovníků 
působících v sociálních službách. Součástí je i zvýšení kompetence sociálních 
pracovníků v oblasti intervence při předcházení či řešení sociálních nepokojů a 
to  primárně  v oblasti  vlastní  koordinace  zásahu
  (síťování,  case  management). 
S tím  úzce  souvisí  i  připravovaná  povinnost  pro  obce  spolupracovat  s krajem  na 
tvorbě  sítě  sociálních  služeb  (komunitní  plánování)  a  na  základě  toho  předávat 
kraji  informace  o  zjištěných  potřebách  obyvatel.  Tímto  bude  zintenzivněna 
spolupráce mezi obcí a krajem. Právě tento proces zajišťuje jak stanovení optimální 
kapacitní  jednotky  pro  sociální  služby  poskytované  ve  formě ambulantní  nebo 
terénní,  tak  profesionálních  sociálních  pracovníků,  kteří  jsou  schopni  vyvíjet 
preventivní  aktivity  k minimalizaci  výskytu  sociálních  nepokojů,  případně  po  jejich 
vzniku  je  aktivně  řešit.  Nedílnou  součástí  jejich  činnosti  je  aktivní  sledování  vývoje 
sociálních jevů v příslušné lokalitě a zjišťování potřeb obyvatel. 
Zjišťování potřeb má být základem pro definování plánu rozvoje sociálních služeb. 
V rámci  systémového  projektu  Podpora  procesů  v sociálních  službách  budou 
definována  minimální  kritéria  plánu  rozvoje  sociálních  služeb,  který  by  v sobě 
zahrnoval potřeby občanů a návrh cílů a opatření směřujících k jejich naplnění. Tím 
by  vznikla  síť,  která  by  komplexně  identifikovala  sociálně  nepříznivé  situace  i 
činnosti,
 kterými jsou tyto situace řešeny. 
A právě tento proces má být základem i pro definování sítě preventivních sociálních 
služeb  v sociálně  vyloučených  lokalitách  (ideálně  jakou  součást  lokálních 
rozvojových  plánů  –  IPRM,  komunitních  plánů,  aj..).  Nezbytnou  součástí  sítě  je 
definování  provazeb  sociálních  a  souvisejících  služeb  na  výkon  sociální  práce  dle 
ustanovení  §  92  a  §  93  zákona  č.  108/2006  Sb.,  o  sociálních  službách  a  dle 
ustanovení  §  63  a  §  64  zákona  č.  111/2006  o  pomoci  v hmotné  nouzi.  Kvalitní 
prevencí  před  vypuknutím  sociálních  nepokojů  je
  souběžné  fungování  všech 
v textu  zmíněných  systémů  (sociální  práce,  sociální  a  navazují  služby).  Tato 
součinnost  je  koordinována  ze  strany  obecních  úřadů  a  jejich  sociálních 
pracovníků, kteří zároveň vykonávají pro sociálně vyloučenou lokalitu odborné 
sociální poradenství

 
 
 

 

Strategie sociálního začleňování 
K naplnění  cílů  uvedených  v daném  úkolu,  tj.  ke  zmírnění  důsledků  sociálních 
nepokojů nebo omezení jejich vzniku, mohou přispět i opatření uvedená ve Strategii 
sociálního začleňování 2014 – 2020, která byla schválena usnesením vlády č. 24 ze 
dne 8. ledna 2014 (dále jen „Strategie“). 
Jako  základní  nástroj  pro  sociální  začleňování  osob  sociálně  vyloučených  nebo 
sociálním  vyloučením  ohrožených  je  vnímána  sociální  práce.  Všechny  oblasti 
podporující sociální začleňování ve Strategii jsou proto pojímány z toho pohledu, jak 
sociální  práce  může  přispět  k fungování  opatření  v jednotlivých  oblastech.  V  rámci 
posílení  sociální  práce  jako  základního  nástroje  řešení  sociálního  začleňování  a 
opatření  uvedených  v  materiálu  bude  třeba  zajistit  navýšení  počtu  sociálních 
pracovníků  na  obcích.  Současný  stav  počtu  sociálních  pracovníků  je  na  některých 
obcích značně poddimenzovaný. Navýšením stávajícího počtu sociálních pracovníků 
o  50  %  by  šlo  o  cílový  stav  2500  sociálních  pracovníků  obecních  úřadů  obcí 
s rozšířenou působností.  
Strategie  ukazuje  směr,  kterým  by  se  řešení  sociálního  vyloučení  měla  ubírat, 
prosazuje  společensky  odpovědné  hodnoty  vztahující  se  k  sociálnímu  vyloučení, 
upozorňuje  na  nedostatky  při  hledání  řešení  sociálního  vyloučení  a  zasazuje  se 
o  šíření  principu  mainstreamingu  sociálního  začleňování  na  všech  správních 
úrovních.  
Konkrétní opatření týkající se sociální práce,  která  jsou ve Strategii obsažena,  jsou 
tato: 
2.a  Zajistit  a  podporovat  vzájemnou  spolupráci  aktérů  veřejné  správy 
a ostatních subjektů při výkonu sociální práce; 
Gestor: MPSV ve spolupráci s MV, kraji a obcemi 
Termín: Průběžně 
2.b Zabezpečit odpovídající metodickou a finanční podporu sociální práce;   
Gestor: MPSV 
Termín: Od roku 2014 
2.c  Předložit  legislativní  úpravu  výkonu  sociální  práce,  včetně  role  aktérů, 
metodik  činností,  definice  aktérů,  činností,  úkonů  podle  potřeb  identifikovaných 
v  jednotlivých  odvětvích  sociální  ochrany  (včetně  využití  metody  case 
management); 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2016 
2.d  Předložit  legislativní  úpravu  profese  a  celoživotního  vzdělávání 
sociálních  pracovníků
  –  profesní  zákon  za  účelem  zajištění  garantované 
odbornosti a kvality výkonu sociální práce 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2016 
2.e  Zajistit  účelově  vázané  financování  výkonu  sociální  práce  ve  veřejné 
správě
 
  Gestor: MPSV ve spolupráci s MF 
Termín: Do konce roku 2016 
 
 

 

2.f  Podpora  sociální  práce  na  obcích,  slaďování  metod  sociální  práce 
a spolupráce s ÚP ČR, NNO a poskytovateli sociálních služeb  
Gestor: MPSV 
  Termín: Průběžně 
2.g  Podpora  péče  poskytované  v co  největší  míře  v přirozeném  prostředí 
klienta (komunitní péče)
 
Gestor: MPSV 
Termín: Průběžně 
2.h Podpora alternativních přístupů v sociální práci 
Gestor: MPSV 
Termín: Průběžně 
2.ch Zvyšování prestiže sociální práce prostřednictvím osvěty a informování 
Gestor: MPSV 
Termín: Průběžně 
Zásadní  roli  hrají  také  aspekty  kvality,  dostupnosti,  prostupnosti  a  komplexnosti 
systému  sociálních  služeb.  Sociální  služby  skrze  svoji  činnost  reagují  na  potřeby 
osob  či  cílových  skupin  sociálně  vyloučených,  případně  sociálním  vyloučením 
ohrožených a zároveň reagují na nepříznivé sociální jevy, které se vyskytují v místě 
působnosti.  Systém  sociálních  služeb  je  nutno  uzpůsobit  tak,  aby  více  reagoval  na 
jevy  ve  společnosti,  potřeby  společnosti  a  uživatelů,  sociálně  nepříznivé 
situace/události.  Dále  je  nezbytné  zpřehlednit  systém  pro  cílové  uživatele,  nastavit 
multidisciplinární  spolupráci  a  rozdělování  a  monitorování  finančních  prostředků 
z veřejných  zdrojů.  Podmínkou  tohoto  výhledu  je  modernizace  systému  sledování 
kvality  sociálních  služeb,  podpora  profese  a  pracovní  pozice  sociálního  pracovníka 
a  dalších  pracovních  pozic  v systému  poskytování  sociálních  služeb,  dále  podpora 
vzniku  modelů  evaluace  služeb  sociálního  začleňování  a  to  jak  z hlediska  procesu, 
tak i dopadu, dále z hlediska kvality i kvantity. Součástí je i vytvoření nového modelu 
financování.  Cílem  Strategie  v oblasti  sociálních  služeb  je  zajistit  dostatečně 
rozvinutý  systém  sociálních  služeb  pro  potřeby  osob  sociálně  vyloučených 
nebo sociálním vyloučením ohrožených reagující na jejich individuální potřeby 
v kontextu společenské zakázky. 

Opatření týkající se tohoto cíle: 
3.2.a  Zajistit  podporu  rozvíjení  dostupnosti,  prostupnosti  a  komplexnosti 
systému sociálních služeb
 v rámci sítí sociálních služeb reagujících na potřeby 
regionu,  podpora  spolupráce  poskytovatelů  sociálních  služeb  za  účelem 
sociálního začleňování na místní úrovni; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.b  Zajistit  podporu  dostupnosti,  kvality  a  spolupráce  začleňujících  služeb 
v sociálně vyloučených lokalitách; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
 
 

 

3.2.c  Zajistit  podporu  spolupráce  vzdělavatelů  a  poskytovatelů  sociálních 
služeb
 za účelem zefektivnění sociálního začleňování na místní úrovni; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.d  Podporovat  vznik  nástrojů  pro  zjišťování  sociálních  jevů  v sociálně 
vyloučených  lokalitách  a  potřeb  osob  sociálně  vyloučených
  nebo 
ohrožených sociálním vyloučením; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.e  Podporovat  vznik  modelů  měření  efektivity  služeb  sociální  prevence, 
aktivizačních  a  začleňujících  služeb,  včetně  služeb  sociálního  poradenství 
s důrazem na aktivity sociálního začleňování; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2014. 
3.2.f  Optimalizovat  systém  financování  sociálních  služeb,  který  bude 
reflektovat demografický vývoj, nároky uživatelů a rostoucí náklady poskytovatelů; 
Gestor: MPSV 
Termín: Od roku 2014. 
3.2.g  Navrhnout  začlenění  komunitní  sociální  práce  do  činností  sociálních 
služeb; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.h  Navrhnout  nové  druhy  sociálních  služeb  a  jejich  obsah,  které  by  více 
reagovaly  na  potřeby  osob  
sociálně  vyloučených,  či  sociálním  vyloučením 
ohrožených, a dále na jevy a potřeby vyskytující se ve společnosti;  
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.ch 
Navrhnout 
personální  standard  služeb  sociální  prevence, 
aktivizačních  a  začleňujících  služeb,  včetně  služeb  sociálního  poradenství 
s důrazem na aktivity sociálního začleňování; 
Gestor: MPSV 
Termín: Do konce roku 2015. 
3.2.i Zvyšování prestiže sociálních služeb a sociální práce prostřednictvím osvěty 
a informování veřejnosti. 
Gestor: MPSV 
Termín: Průběžně. 
 
Všechna  opatření  Strategie  budou  průběžně  monitorována  a  jejich  plnění 
vyhodnocováno. 
 
 

 

2)  Návrh 
na  obnovení  finanční  bonifikace  za  výkon  veřejné  služby 
(bod II./1./bb usnesení vlády č. 935/2013) 
V rámci  Senátu  byl  připraven  senátní  návrh  zákona  o  pomoci  v hmotné  nouzi  
(tisk č. 195) s cílem upravit institut veřejné služby, který by byl v souladu s nálezem 
Ústavního soudu a který by opět vrátil hodnocení vlastní aktivity osob v hmotné nouzi  
i  s možností  bonifikace  v rámci  dávek  za  vykonanou  veřejnou  službu.  Tento  návrh  
byl  projednán  Výborem  pro  zdravotnictví  a  sociální  politiku,  který  jej  schválil  
i  s pozměňovacími  návrhy,  na  kterých  úzce  spolupracovalo  Ministerstvo  práce  
a sociálních věcí. Senátní návrh byl schválen plénem Senátu na jeho 19. schůzi dne 
20. března 2014 ve znění pozměňovacích návrhů přijatých ve výboru a byl předložen 
Poslanecké sněmovně. 
 
Dále bude v roce 2014 realizováno mj. opatření aktivní politiky zaměstnanosti, které 
vychází  z některých  principů  veřejné  služby,  tzv.  Aktivizační  pracovní  příležitost
Toto opatření je určené k podpoře dlouhodobě evidovaných uchazečů o zaměstnání, 
zejména  těch,  kteří  se  ocitající  ve  stavu  hmotné  nouze.  Úřad  práce  ČR  bude 
zaměstnavateli  poskytovat  finanční  příspěvek  na  krátkodobé  pracovní  příležitosti 
s minimálním  rozsahem  (max.  3  měsíce,  max.  40  hodin  měsíčně)  s cílem  zajistit 
dlouhodobě  nezaměstnaným  osobám  pracovní  uplatnění  a  možnosti  obnovy 
pracovních  návyků  a  přivýdělku  slučitelné  s jejich  statutem  uchazeče  o  zaměstnání 
včetně všech práv a povinností, které z něj vyplývají. 
 
 

 

Příloha č. 1 
Tabulka č. 1: Přehled financování služeb sociální prevence v letech 2012 – 2014 podle druhů a zdrojů 
 
Rok 2012
Rok 2013
Rok 2014*
Státní dotace 
Individuální 
Státní dotace 
Individuální 
Státní dotace 
Individuální 
Celkem
Celkem
Celkem
MPSV
projekty krajů
MPSV
projekty krajů
MPSV
projekty krajů
nízkoprahová zařízení pro děti 
a mládež
       9
  5 386 084 Kč
123 479 246 Kč
218 865 330 Kč     1
  28 365 260 Kč
58 987 346 Kč
187 352 606 Kč     1
  60 619 109 Kč
43 281 074 Kč
203 900 183 Kč
sociálně aktivizační služby pro 
rodiny s dětmi
       8
  4 508 836 Kč
155 707 033 Kč
240 215 869 Kč        9
  1 474 800 Kč
102 773 178 Kč
194 247 978 Kč     1
  16 106 637 Kč
74 315 385 Kč
190 422 022 Kč
terénní programy
       8
  0 474 666 Kč
97 473 804 Kč
177 948 470 Kč        8
  4 918 973 Kč
61 868 594 Kč
146 787 567 Kč     1
  29 061 059 Kč
77 769 440 Kč
206 830 499 Kč
∟ Celkem
    2
  60 369 586 Kč      3
  76 660 083 Kč      6
  37 029 669 Kč     3
  04 759 033 Kč          2
  23 629 118 Kč          5
  28 388 151 Kč     4
  05 786 805 Kč        1
  95 365 899 Kč            6
  01 152 704 Kč
Služby sociální prevence 
celkem

1
    037 904 519 Kč  1
   025 463 494 Kč  2
   063 368 013 Kč
1
    077 368 146 Kč          7
  96 120 219 Kč      1
   873 488 365 Kč
1
    286 307 685 Kč        7
  44 819 062 Kč
2
           031 126 747 Kč
podíl vybraných 
služeb/prevence celkem 
25%
37%
31%
28%
28%
28%
32%
26%
30%
* 20. 8. 2014