Magistrát města Ostravy
odbor vnitřních věcí
Vaše značka:
Ze dne:
Pan
Č. j.:
SMO/280997/14/Vnitř./Dro
David Havlík
Sp. zn.:
S-SMO/280997/14/Vnitř./2
Alejní 2410/3
415 01 Teplice
Vyřizuje:
Mgr. Drong
Telefon:
+420 599 443 602
Fax:
+420 599 443 022
E-mail:
xxxxxx@xxxxxxx.xx
Datum:
2014-08-12
ROZHODNUTÍ
Statutární město Ostrava (dále jen „povinný subjekt“) na základě žádosti
Davida Havlíka, nar. 9.10.1976,
trvalý pobyt Alejní 2410/3, Teplice, adresa pro doručování: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxxx.xx
(dále jen „žadatel“), ze dne 5. 8. 2014, o poskytnutí informací dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“),
rozhodlo
takto:
Podle ust. § 15 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím se s odkazem na ust. § 8a zákona
o svobodném přístupu k informacím žádost žadatele o poskytnutí informací ve věci poskytnutí:
„kopií kandidátních listin do komunálních voleb podaných registračnímu úřadu podle § 21 odst. 3 zákona
č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí“
o d m í t á.
Odůvodnění
Povinný subjekt obdržel dne 5. 8. 2014 žádost žadatele o poskytnutí informací dle zákona o svobodném
přístupu k informacím, jejímž prostřednictvím žadatel požadoval „kopie kandidátních listin do komunálních
voleb podané registračnímu úřadu podle § 21 odst. 3 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev
obcí“.
K výše uvedenému požadavku žadatele však musí povinný subjekt sdělit, že ve smyslu ust. § 8a zákona
o svobodném přístupu k informacím nebylo možno žadateli požadované informace poskytnout. Tento závěr
odůvodňuje povinný subjekt následujícím způsobem.
Podle ust. § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím platí, že informace týkající se osobnosti, projevů
osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje poskytne povinný subjekt jen v souladu s právními
předpisy, upravujícími jejich ochranu. Údaje o kandidátech, které jsou uvedeny na kandidátní listině, jsou dle
ust. § 4 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, údaji osobními a s jako takovými s nimi musí být i nakládáno.
Při poskytování informací obsažených v kandidátních listinách podaných u příslušných registračních úřadů
je proto nutno odkázat na stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů vydané pod č. 6/2006, které
Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
IČ 00845 451
DIČ CZ 00845 451
1/4
www.ostrava.cz
Číslo účtu 27-1649297309/0800
obsahuje výklad k poskytování informací v uvedené záležitosti s ohledem na ochranu osobních údajů
kandidátů. Ve zmíněném stanovisku je mimo jiné uvedeno:
„Ustanovení § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím stanoví, že „informace týkající se osobnosti,
projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu
s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu.“ Uvedenými předpisy jsou především ustanovení § 81
a následujících zákona č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník, a ustanovení § 5 a § 10 zákona č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“).
Poskytování informací o jednotlivých kandidátech např. v podobě kopií podaných kandidátních listin, kdy se
nepochybně jedná o zpracování osobních údajů, podléhá úpravě podle § 5 zákona o ochraně osobních údajů.
V daném případě ovšem nelze aplikovat žádné z ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) až g) tohoto zákona, ani
ustanovení § 5 odst. 2 písm. f) zákona o ochraně osobních údajů, neboť se nejedná o informace o veřejně
činné osobě, funkcionáři či zaměstnanci veřejné správy, které vypovídají o jeho veřejné nebo úřední činnosti,
o jeho funkčním nebo pracovním zařazení. Informace se týkají osobních údajů konkrétní osoby a lze je
poskytnout či umožnit nahlédnutí v souladu s ustanovením § 5 odst. 2 zákona o ochraně osobních údajů
pouze se souhlasem této osoby.
V této souvislosti je nezbytné uvést, že je vždy třeba určit okamžik, kdy je již možné osobní údaje poskytnout
bez souhlasu osoby, jejíž údaje mají být poskytnuty. Takto je míněn právě okamžik, kdy se požadované osobní
údaje stávají údaji zveřejněnými a je možné je jako takové poskytovat. Vyplývá to z ustanovení § 23 odst. 3
a odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů (dále jen
„zákon o volbách do zastupitelstev obcí“).
Podle ustanovení § 23 odst. 3 uvedeného zákona registrační úřad rozhodne ve lhůtě 48 dnů před dnem voleb
do zastupitelstva obce o registraci kandidátní listiny splňující náležitosti podle téhož zákona. Současně toto
rozhodnutí vyvěsí na úřední desce registračního úřadu a vyznačí den vyvěšení. Registrace je rovněž podle
ustanovení § 23 odst. 7 zákona o volbách do zastupitelstev podmínkou pro vytištění hlasovacích lístků. Tento
postup je také v souladu s ustanovením § 11 odst. 1 písm. b) zákona o svobodném přístupu k informacím,
podle kterého „povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud jde o novou informaci, která vznikla
při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby, kdy se
příprava ukončí rozhodnutím“.
Zveřejnění rozhodnutí o registraci kandidátní listiny je provedeno dle platné právní úpravy, neboť je
naplněno ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně osobních údajů, které správci umožňuje
zpracovávat, v souladu s ustanovením § 4 písm. e) zákona o ochraně osobních údajů (tedy i zveřejňovat),
osobní údaje bez souhlasu subjektu údajů, jestliže provádí zpracování nezbytné pro dodržení právní
povinnosti správce.
Úřad pro ochranu osobních údajů zastává názor, že právě den vyvěšení je dnem, kdy již lze údaje považovat
za údaje zveřejněné ve smyslu ustanovení § 4 písm. l) zákona o ochraně osobních údajů, a od tohoto data
mohou být informace o kandidátech uvedené na registrované kandidátní listině poskytovány. Při poskytování
informací musí příslušné úřady splňovat příslušná ustanovení zákona o ochraně osobních údajů týkající se
např. rozsahu poskytovaných informací. Úřady by měly při poskytování informací vycházet z rozsahu údajů,
které obsahuje hlasovací lístek. Podle ustanovení § 25 odst. 3 zákona o volbách do zastupitelstev hlasovací
lístek obsahuje následující údaje kandidáta: jméno, příjmení, věk, povolání, část obce či obec, ve které je
kandidát přihlášen k trvalému pobytu, a název politické strany, nebo politického hnutí, jejímž členem
kandidát je, případně údaj o tom, že je bez politické příslušnosti.
Před zveřejněním rozhodnutí o registraci kandidátní listiny se žadatelé mohou obracet s žádostmi
o informace přímo na politické strany a samotné kandidáty. Registrační úřady, jak výše uvádíme, mohou
v této době poskytovat informace pouze na základě souhlasu uděleného jim samotným kandidátem
a v rozsahu, ke kterému byl souhlas kandidátem dán. Souhlas však musí splňovat veškeré náležitosti
stanovené zákonem o ochraně osobních údajů a registrační úřad je jako správce osobních údajů povinen
splnit i další ustanovení, která zákon o ochraně osobních údajů správci osobních údajů ukládá.“
Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
IČ 00845 451
DIČ CZ 00845 451
2/4
www.ostrava.cz
Číslo účtu 27-1649297309/0800
Z výše uvedeného výkladu Úřadu pro ochranu osobních údajů tedy vyplývá závěr, že před vydáním
rozhodnutí o registraci kandidátní listiny – přičemž nejzazším termínem, ve kterém musí registrační úřad
v rámci voleb do zastupitelstev obcí konaných ve dnech 10. a 11.10.2014 splnit tento úkol, je 23.8.2014 –
nelze poskytnout informace o kandidátech obsažených v kandidátních listinách např. v podobě kopií
kandidátních listin.
V tomto konkrétním případě je nutno konstatovat, že Magistrát města Ostravy jako registrační úřad dosud
nerozhodl o registraci žádné z kandidátních listin podaných u něj v souladu s ust. § 21 zákona o volbách do
zastupitelstev obcí, a povinný subjekt proto s ohledem na shora předestřené závěry nemůže informace
o jednotlivých kandidátech poskytnout.
Na rámec výše uvedeného výkladu vztahujícího se k možnosti poskytovat informace o kandidátech
uvedených na kandidátních listinách pro volby do zastupitelstev obcí je nutno poukázat taktéž na skutečnost,
že kandidátní listina obsahuje kromě údajů vztahujících se k jednotlivým kandidátům, které jsou následně
zveřejněny na hlasovacím lístku, rovněž údaje o zmocněnci volební strany a jeho náhradníkovi,
popř. o osobě oprávněné jednat jménem politického subjektu, který kandidátní listinu podal, či
o kandidátech, kteří byli např. v průběhu doby odvoláni z kandidátní listiny.
Na tyto osobní údaje není dle názoru povinného subjektu možno aplikovat výše uvedený přístup, který
umožňuje po vydání rozhodnutí o registraci kandidátní listiny zveřejnit údaje o kandidátech na ní uvedených.
Povinný subjekt by tedy ani po vydání rozhodnutí o registraci kandidátní listiny nemohl vyhovět podané
žádosti o poskytnutí informace v celém rozsahu, neboť minimálně údaje vztahující se k osobě zmocněnce
volební strany a jeho náhradníka by byly vyloučeny z poskytování informací s ohledem na ust. § 8a zákona
o svobodném přístupu k informacím.
Zcela v souladu s teorií i odbornou praxí zastávanou ohledně této právní problematiky proto dospěl povinný
subjekt k závěru, že informace ve shora požadovaném rozsahu nelze žadateli oprávněně poskytnout, a to
s odkazem na ust. § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím. Za takové situace je nezbytným
postupem vydání rozhodnutí o odmítnutí žádosti.
Podle ust. § 15 odst. 1 zákona o svobodném přístupu k informacím platí, že pokud povinný subjekt žádosti,
byť i jen z části, nevyhoví, vydá ve lhůtě pro vyřízení žádosti rozhodnutí o odmítnutí žádosti, popřípadě
o odmítnutí části žádosti (dále jen „rozhodnutí o odmítnutí žádosti“), s výjimkou případů, kdy se žádost
odloží.
Zákon o svobodném přístupu k informacím tedy v ust. § 15 odst. 1 ukládá, aby rozhodnutí o odmítnutí
žádosti bylo vydáno vždy, pokud povinný subjekt žádosti „nevyhoví“. V tomto případě byl objektivně
shledán obligatorní zákonný důvod pro neposkytnutí požadovaných informací, tzn. pro nevyhovění
žadatelově žádosti, a to s ohledem na aplikaci ust. § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím
(podrobně – viz výše).
Vzhledem ke všem skutečnostem, které byly výše vyloženy, tedy povinný subjekt závěrem shrnuje, že mu
v dané věci nezbylo nic jiného, než žadatelově žádosti o poskytnutí informací v celém rozsahu nevyhovět
a rozhodnout tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí, tzn. ve smyslu ust. § 15 odst. 1 zákona
o svobodném přístupu k informacím ve spojitosti s ust. § 8a tohoto zákona předmětnou žádost odmítnout.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí se lze odvolat do 15 dnů ode dne jeho oznámení ke Krajskému úřadu
Moravskoslezského kraje, a to podáním učiněným u povinného subjektu. Uvedená 15denní lhůta se počítá
ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí.
Podle ust. § 82 odst. 2 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní
řád“), odvolání musí mít náležitosti uvedené v ust. § 37 odst. 2 správního řádu a musí obsahovat údaje o tom,
Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
IČ 00845 451
DIČ CZ 00845 451
3/4
www.ostrava.cz
Číslo účtu 27-1649297309/0800
proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními
předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení, jež mu předcházelo. Není-li v odvolání uvedeno, v jakém
rozsahu odvolatel rozhodnutí napadá, platí, že se domáhá zrušení celého rozhodnutí. Odvolání se podává s
potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal
jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady
účastníka.
„otisk úředního razítka“
Mgr. Radek Drong
vedoucí oddělení civilněsprávního
odbor vnitřních věcí
Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
IČ 00845 451
DIČ CZ 00845 451
4/4
www.ostrava.cz
Číslo účtu 27-1649297309/0800