Pplk. Sochora 27, 170 00 Praha 7, Tel.: 234 665 111, Fax: 234 665 444; e-mail: xxxxx@xxxx.xx
STANOVISKO č. 6/2006
říjen 2006, poslední revize duben 2013
Nahlížení do kandidátních listin a poskytování informací o kandidátech voleb do obecních
zastupitelstev
Jednou z otázek, která také souvisí s ochranou osobních údajů, je poskytování informací
o kandidátech ve volbách do obecních zastupitelstev a nahlížení do kandidátních listin.
Obecně lze říci, že souhlasem s kandidaturou se kandidát částečně vzdává svého soukromí.
Tento zásah do soukromí je však nezbytné omezit v souladu s platnou právní úpravou.
Informace ve věci kandidátů či kandidátních listin jsou požadovány na základě zákona
č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, (dále jen „zákon o svobodném přístupu
k informacím“), který byl několikrát novelizován.
Ustanovení § 8a zákona o svobodném přístupu k informacím stanoví, že „informace týkající se
osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt
poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu.“ Uvedenými předpisy
jsou především ustanovení § 11 až 16 zákona č. 40/1964 Sb., Občanský zákoník, a ustanovení
§ 5 a § 10 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
(dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“).
Poskytování informací o jednotlivých kandidátech a nahlížení do kandidátních listin, kdy se
nepochybně jedná o zpracování osobních údajů, podléhá úpravě podle § 5 zákona o ochraně
osobních údajů. V daném případě ovšem nelze aplikovat žádné z ustanovení § 5 odst. 2
písm. a) až g) tohoto zákona, ani ustanovení § 5 odst. 2 písm. f) zákona o ochraně osobních
údajů, neboť se nejedná o informace o veřejně činné osobě, funkcionáři či zaměstnanci veřejné
správy, které vypovídají o jeho veřejné nebo úřední činnosti, o jeho funkčním nebo pracovním
zařazení. Informace se týkají osobních údajů konkrétní osoby a lze je poskytnout či umožnit
nahlédnutí v souladu s ustanovením § 5 odst. 2 zákona o ochraně osobních údajů pouze se
souhlasem této osoby.
V této souvislosti je nezbytné uvést, že je vždy třeba určit okamžik, kdy je již možné osobní
údaje poskytnout bez souhlasu osoby, jejíž údaje mají být poskytnuty. Takto je míněn právě
okamžik, kdy se požadované osobní údaje stávají údaji zveřejněnými a je možné je jako takové
poskytovat. Vyplývá to z ustanovení § 23 odst. 3 a odst. 4 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do
zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o volbách do zastupitelstev
obcí“).
Podle ustanovení § 23 odst. 3 uvedeného zákona registrační úřad rozhodne ve lhůtě 48 dnů
před dnem voleb do zastupitelstva obce o registraci kandidátní listiny splňující náležitosti podle
téhož zákona. Současně toto rozhodnutí vyvěsí na úřední desce registračního úřadu a vyznačí
1
den vyvěšení. Registrace je rovněž podle ustanovení § 23 odst. 7 zákona o volbách
do zastupitelstev podmínkou pro vytištění hlasovacích lístků. Tento postup je také v souladu
s ustanovením § 11 odst. 1 písm. b) zákona o svobodném přístupu k informacím, podle kterého
„povinný subjekt může omezit poskytnutí informace, pokud jde o novou informaci, která vznikla
při přípravě rozhodnutí povinného subjektu, pokud zákon nestanoví jinak; to platí jen do doby,
kdy se příprava ukončí rozhodnutím“.
Zveřejnění rozhodnutí o registraci kandidátní listiny je provedeno dle platné právní úpravy, neboť
je naplněno ustanovení § 5 odst. 2 písm. a) zákona o ochraně osobních údajů, které správci
umožňuje zpracovávat, v souladu s ustanovením § 4 písm. e) zákona o ochraně osobních údajů
(tedy i zveřejňovat), osobní údaje bez souhlasu subjektu údajů, jestliže provádí zpracování
nezbytné pro dodržení právní povinnosti správce.
Úřad pro ochranu osobních údajů zastává názor, že právě den vyvěšení je dnem, kdy již lze
údaje považovat za údaje zveřejněné ve smyslu ustanovení § 4 písm. l) zákona o ochraně
osobních údajů, a od tohoto data mohou být informace o kandidátech uvedené na registrované
kandidátní listině poskytovány. Při poskytování informací musí příslušné úřady splňovat
příslušná ustanovení zákona o ochraně osobních údajů týkající se např. rozsahu poskytovaných
informací. Úřady by měly při poskytování informací vycházet z rozsahu údajů, které obsahuje
hlasovací lístek. Podle ustanovení § 25 odst. 3 zákona o volbách do zastupitelstev hlasovací
lístek obsahuje následující údaje kandidáta: jméno, příjmení, věk, povolání, část obce či obec,
ve které je kandidát přihlášen k trvalému pobytu, a název politické strany, nebo politického hnutí,
jejímž členem kandidát je, případně údaj o tom, že je bez politické příslušnosti.
Před zveřejněním rozhodnutí o registraci kandidátní listiny se žadatelé mohou obracet
s žádostmi o informace přímo na politické strany a samotné kandidáty. Registrační úřady, jak
výše uvádíme, mohou v této době poskytovat informace pouze na základě souhlasu uděleného
jim samotným kandidátem a v rozsahu, ke kterému byl souhlas kandidátem dán. Souhlas však
musí splňovat veškeré náležitosti stanovené zákonem o ochraně osobních údajů a registrační
úřad je jako správce osobních údajů povinen splnit i další ustanovení, která zákon o ochraně
osobních údajů správci osobních údajů ukládá.
Závěr
Ustanovení výše uvedených právních předpisů znamenají, že informace o kandidátech lze
poskytovat až po rozhodnutí o registraci kandidátní listiny a po zveřejnění tohoto rozhodnutí
v souladu se zvláštní právní úpravou, tj. zákonem o volbách do zastupitelstev obcí.
2